شفافیت دارایی ناشران با تجدید ارزیابی دارایی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با تجدید ارزیابی دارایی‌ها نه تنها قیمت‌ها شفاف‌تر می‌شود بلکه به جذب بیشتر سرمایه‌گذار در بازار سرمایه کمک می‌کند.

به گزارش بیداربورس، سید هادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تجدید ارزیابی دارایی‌ها امری ضروری است، گفت: با توجه به شرایط تورمی در کشور، تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاثیر بسزایی بر ارزش روز دارایی‌ شرکت‌ها دارد و صورت‌های مالی آنها را واقعی‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای واقعی شدن صورت‌های مالی و تطبیق این موارد با شرایط حال حاضر اقتصاد کشور، فرآیند تجدید ارزیابی باید انجام شود، افزود: برای بروز رسانی دارایی‌ها بهتر است دارایی‌های استهلاک پذیر و ناپذیر از هم جدا شوند به طوری‌که زمین و طبقات سرمایه جزو دارایی استهلاک‌ناپذیر بوده و تجهیزات ملکی جزو دارایی استهلاک‌پذیر تقسیم‌بندی شود.

**تجدید ارزیابی از طبقات سرمایه‌گذاری

به گفته میرعلمی؛ اگر بخواهیم شرکت‌ها را موظف کنیم که از دارایی استهلاک پذیر اقدام به تجدید ارزیابی کنند، در آینده در صورت‌های مالی زیان بیشتری شناسایی می‌شود و این امر نقطه ضعفی برای صورت‌های مالی شرکت‌ها خواهد بود. بنابراین بهتر است آنها را به سمت تجدید ارزیابی از طبقات سرمایه‌گذاری سوق دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تجدید ارزیابی از طبقات سرمایه‌گذاری باعث شفاف شدن بیشتر صورت‌های مالی شرکت شده و این امر به آگاهی سرمایه‌گذار نسبت به بروزرسانی دارایی شرکت کمک می‌کند.

**کاهش دوره تجدید ارزیابی

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد دوره ۵ ساله برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها طولانی است چرا که کشور با شرایط تورمی مواجه است پس بهتر است این دوره زمانی کاهش یابد تا شرکت‌ها بتوانند تجدید ارزیابی را در دوره‌های کوتاه‌تری انجام دهند.

میرعلمی در پایان اظهار داشت: با توجه به شرایط تورمی اقتصاد کشور به نوعی قیمت‌گذاری انجام شده از بعد ارزش دارایی‌ها در صورت‌های مالی به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد؛ بنابراین تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدامی به موقع برای شرکت‌های حاضر در بورس است و به شفافیت قیمت‌ها و جذب بیشترمخاطب در بازار سرمایه کمک می‌کند.

کد خبر 37401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =