رویکرد سازمان بورس برای حمایت از بازار چیست

عبدالله رحیم‌لوی گفت: بازار سرمایه این روزها به واسطه برخی مسائل بالاخص بعضی اقدامات بانک مرکزی حال خوبی ندارد.

عبدالله رحیم‌لوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه این روزها به واسطه برخی مسائل بالاخص بعضی اقدامات بانک مرکزی حال خوبی ندارد. انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی بانک مرکزی، کانال نرخ بهره رسمی و غیررسمی را در اقتصاد جابجا کرد و این افزایش نرخ بهره، منجر به افزایش هزینه‌های تامین مالی و تولید شرکت‌ها شده و فشاری متوجه بنگاه‌های اقتصادی خواهد کرد. از سوی دیگر، دولت با انتشار و عرضه حجم بالای اوراق، وزارت صمت با وضع تعرفه‌های گمرکی، وزارت نفت با تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی در بحث نرخ خوراک و سوخت و... نیز اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه را خدشه‌دار کرده‌اند.

وی افزود: ضمن اینکه وعده‌هایی هم که در این مدت بابت حمایت از بازار سرمایه و پیگیری مشکلات این بازار داده شده(از جمله وعده رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در بازار سرمایه در اردیبهشت‌ماه امسال، استفاده از الگوریتم در معاملات و مشکلات مربوط به عملکرد بازارگردان‌ها) محقق نشده و بی‌اعتمادی در این بازار تشدید شده است.

رحیم‌لوی با اشاره به تغییر مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: تغییر مدیر جدید نظارت بر بورس‌ها را به فال نیک گرفته و به ایشان خیر مقدم عرض می‌کنیم و امیدواریم تمامی مدیران و متولیان بازار سرمایه به آنچه لازمه تدبیر است، بازگردند. ایشان در شروع کار خود دو تصمیم مهم (توقف عرضه‌های اولیه و لغو الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها) اتخاذ کردند که دو گام مثبت و البته رو به جلو خواهد بود.

وی افزود: اما این سوال مطرح است که تا قبل از این سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از این بازار چه رویکردی داشته؟ بسته ١٠ بندی حمایت از بازار سرمایه که در آبان ۱۴۰۱ ابلاغ شد، به نکاتی اشاره داشت که در این مدت به آنها توجهی نشده است. مگر قرار نبود فروش اوراق با در نظر گرفتن وضعیت بازار سرمایه تنظیم شود؟ آیا سازمان بورس و اوراق بهادار با در نظر گرفتن شرایط بازار در تنظیم انتشار و عرضه اوراق دخالتی داشت؟ سازمان بورس باید پاسخگوی آنچه که باید در قبال بازار سرمایه انجام می‌داد و نداد؛ باشد!

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آینه تمام نمای اقتصاد کشور به بازاری نفرین شده تبدیل شده و آمارها و نمودارهای اقتصادی با واقعیت‌ها همخوانی ندارد! حال‌که بازار سرمایه را به فلاکت کشانده‌اند، پیشنهاد جذاب دولت و وزارت صمت و بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاران کدام بازار است؟ بازار سفته‌بازانه ارز و طلا و مسکن یا رمزارزها؟ انتفاع اقتصاد و منافع ملی کشور و تعالی جامعه در گرو ورود سرمایه‌ها به کدام یک از این بازارهاست؟ اگر قرار بود سفته‌بازی و سوداگری و فعالیت‌های غیرمولد، کمکی به اقتصاد ما کند، امروز وضعیت ما بهتر از این‌ها بود. اصرار جاهلانه بر تکرار اشتباهات، هرگز ما را به جایی نرسانده و نخواهد رساند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که هم سیاست‌گذاران و هم متولیان بازار سرمایه، با در نظر گرفتن منافع ملی و نیم‌نگاهی به بنگاه‌های اقتصادی و جامعه سهامداران، تصمیمات منطقی‌تری اتخاذ کنند.

کد خبر 37616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =