زیر سایه نرخ بهره بالا و بی ثباتی قوانین و مقررات، بورس از سکه افتاد

کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم ثبات قوانین، مقررات، بخشنامه و دستورالعمل‌ها؛ نرخ بهره بالا؛ افزایش ریسک‌های سیاسی و قیمت‌گذاری‌های دستوری منجر به رکود بازار سرمایه شده‌اند.

ابراهیم ساجد، کارشناس ارشد بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیدار بورس بیان کرد: پس از تغییر مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، شاهد دو تصمیم بودیم؛ عدم عرضه اولیه شرکت‌ها تا اطلاع ثانوی و ممنوعیت فروش بازارگردان ها.

ساجد تصریح کرد: در خصوص تاثیر مثبت این تصمیمات می‌توان به بهبود نسبی وضعیت معاملاتی اشاره کرد، اما نمی‌توان انتظار اثرگذاری عمیق و یا تغییر جهت بازار با این گونه تصمیمات را داشت.

او در ادامه افزود: وضعیت فعلی بازار سرمایه بر خلاف شاخص کل، وضعیت جالبی نیست و باید گفت بازارسرمایه در سه سال اخیر و دو سال عمر دولت فعلی، وضعیت بسیار نامناسبی داشته است؛ بطوری که برآیند این مدت، خروج سرمایه و پول افراد حقیقی از این بازار به سمت بازارهای موازی از جمله ارز، طلا، مسکن و ... بوده است.

عوامل موثر بر رکود بازار سهام 

ساجد اظهار داشت: این وضعیت را می توان نشات گرفته از مواردی دانست که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:
•  عدم ثبات قوانین، مقررات، بخشنامه و دستورالعمل‌ها بخصوص از سوی دولت که با توجه به کسری بودجه دولت در سال‌های اخیر و عدم امکان تامین مالی غیرتورمی از سایر بخش‌ها با تغییر قوانین و مقررات به نحوی که سود از شرکت‌های بازارسرمایه به سمت دولت سوق داده شده است که در نتیجه، باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده و این موضوع باعث ناامیدی و نارضایتی سهامداران شده است؛ همچنین این موضوع بر خلاف وعده‌های انتخاباتی دولت بوده و متاسفانه پاسخگویی نیز در این زمینه وجود ندارد.

•  افزایش ریسک سیاسی؛ با افزایش ریسک سیاسی بخصوص در ماه های اخیر، سرمایه و پول به سمت دارایی‌های امن همانند ارز و طلا سوق پیدا کرده و باتوجه به این که بازار سهام، بازار پرریسک‌تری محسوب می‌شود از این ناحیه نیز مورد فشار فروش بوده است.

•  نرخ بهره بالا؛ با تغییر ریاست بانک مرکزی در راستای کنترل کاهش نقدینگی و کنترل تورم افزایش نرخ بهره به عنوان یکی از راهکارها از سوی نهاد نظارتی این بازار مورد استفاده قرار گرفته و نرخ بهره موثر در یکسال گذشته؛ بخصوص در هفته‌های اخیر با انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین افزایش سود بدون ریسک به نرخ بالای ۳۰ درصدی نرخ تامین مالی به بالای ۳۵ درصد جذابیت بازار سهام را کاهش می‌دهد.

•  نرخ‌گذاری دستوری در بسیاری از صنایع که باعث انتقال منافع از سهامدار به خریداران محصولات شرکت‌ها می‌شود که این موضوع با توجه به اثر کاهنده در سود شرکت‌ها باعث کاهش جذابیت سهام خواهد شد.

پیش‌بینی وضعیت آتی 

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: موارد ذکر شده از جمله مواردی است که باعث کاهش جذابیت بازار سهام در دو سال اخیر شده است و با توجه به رویکرد تیم اقتصادی دولت نیز پیش‌بینی ادامه روند فعلی برای آینده نیز می‌رود؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با این شرایط، انتظار رونق چندانی در بازارسرمایه نمی‌رود و احتمالا صنایع بورسی تا پایان سال رشد چندانی نداشته باشند.

کد خبر 37633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =