بهترین استراتژی برای چینش پرتفوی در بهار ١٤٠٣

کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین استراتژی برای چینش پرتفوی در حال حاضر، توجه به مجامع پیش‌رو و شرکت‌هایی است که از تقسیم سود مناسبی برخوردار هستند.

محمد تبرائی، تحلیلگر ارشد شرکت تأمین سرمایه نوین در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: سال ۱۴۰۲ در حالی سپری شد که انواع ریسک‌ها و اتفاقات منفی را تجربه کردیم؛ از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و رشد قابل توجه نرخ بهره تا ادامه قیمت‌گذاری دستوری در برخی صنایع، مصوبه‌ای که منجر به کاهش سود دلاری پالایشگاهی‌ها شد و همچنین بحث کاهش خط اعتباری کارگزاری‌ها. در حالی که سکه و دلار به سطوح اوج قیمتی در اردیبهشت امسال بازگشتند، سهام بسیاری از شرکت‌ها با سقف اردیبهشت خود فاصله معناداری دارند. ارزش دلاری بازار نیز در حالی سال ۱۴۰۲ را در محدوده ۱۵۶ میلیارد دلار به پایان می‌رساند که اوایل پاییز بالاتر از ۱۹۰ میلیارد دلار بود.

او در پیش‌بینی روند بازار در ماه‌های آینده گفت: نرخ دلار نیما یکی از پارامترهایی است که فعالان بازار توجه زیادی به آن داشته و به صورت مستقیم بر سودآوری بنگاه‌ها تاثیرگذار است؛ با رشد دلار بازار آزاد به سطح ۶۰ هزار تومانی، شاهد ایجاد اختلاف قیمتی معنی‌دار دلار نیما و آزاد هستیم که با میانگین تاریخی آن نیز فاصله زیادی دارد. اگرچه در روزهای اخیر شاهد رشد خزنده دلار نیما بوده‌ایم، اما این فاصله همچنان پابرجاست. به نظر می‌رسد که با تثبیت دلار آزاد در محدوده فعلی، سیاست‌گذار نیز نمی‌تواند سرکوب قیمتی دلار نیما را ادامه دهد و این موضوع می‌تواند محرکی برای بازار به حساب بیاید.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مهم‌ترین ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم(نرخ بهره) ریسک مهمی برای بازار سرمایه به حساب می‌آید. با انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی، نرخ‌های تأمین مالی بنگاه‌ها رشد قابل توجهی را تجربه کرد. این موضوع از یکسو فشار بر بنگاه‌هایی که با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند را افزایش داده و از سویی دیگر، کار فعالان بازار برای یافتن سهم‌های دارای نسبت P/E مناسب را سخت‌تر کرده است. در این شرایط سرمایه‌گذاران باید به هزینه مالی شرکت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. فشار دولت بر صنایع در سال‌های اخیر منجر به کاهش سودآوری بسیاری از شرکت‌ها شده است. اگرچه این ریسک همچنان پابرجاست، اما آستانه تحمل برخی صنایع به حدی کاهش یافته است که شاید نتوان بیش از این به آن‌ها فشار تحمیل کرد. 

تبرایی خاطرنشان کرد: نتیجه انتخاب آمریکا در سال آتی تاثیر بسزایی در انتظارات تورمی خواهد داشت. از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ و فشارهای مضاعف تحریمی حدود ۴ سال گذشته است، اما همچنان می‌توان بسیاری از اثرات آن بر اقتصاد ایران را مشاهده کرد. در صورتی که بایدن صحنه را به رقیب واگذار کند، تشدید انتظارات تورمی می‌تواند محرک جدی برای دلار به حساب بیاید.

کارشناس بازار سرمایه در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها افزایش نرخ‌های خود را در ابتدای سال اعمال خواهند کرد، می‌توان انتظار تزریق جو مثبتی در فصل بهار به کلیت بازار داشت. همچنین با توجه روند نزولی و فرسایشی بازار در چند وقت اخیر، اصلاح عمیقی در ۳ ماهه آتی پیش‌بینی نمی‌شود. اما به نظر می‌رسد که بهترین استراتژی برای چینش پرتفوی در حال حاضر، توجه به مجامع پیش‌رو و شرکت‌هایی است که از تقسیم سود مناسبی برخوردار هستند. به عنوان مثال در گروه سیمان می‌توان شرکت‌هایی با نسبت P/E و تقسیم سود مناسب یافت. علاوه بر این، رشد قیمت دلار، شرکت‌هایی که در انتهای زنجیره فولاد قرار دارند را نیز جذاب کرده است. به عنوان نمونه، تولیدکنندگان ورق حساسیت بالایی به تغییرات نرخ دلار داشته و دنبال کردن وضعیت معاملات آن‌ها در بورس کالا توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاران شرکت‌هایی که فارغ از قیمت‌گذاری دستوری بوده و محصولات آن‌ها حساسیت بالایی برای ورود دولت به قیمت‌گذاری ندارد را مورد توجه بیشتری قرار دهند.
 

کد خبر 37711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =