نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد/امسال بازار سرمایه نقش مهمی در تامین مالی تولید دارد

سیداحسان خاندوزی گفت: به زودی گزارشی از اقدامات انجام شده دولت در حوزه مولدسازی و تامین مالی پروژه‌های استانی از طریق آن ارائه خواهیم کرد.

 تغییر به نفع رسانه‌ها؛ حضور اعضای تیم اقتصادی دولت در نشست‌های سخنگوی اقتصادی

به گزارش بیدار بورس، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست مشترک با ریاست سازمان برنامه و بودجه با تبریک به مردم برای ‌پاسخ غرورافرین نیروهای مسلح کشورمان به تعدی رژیم اشغالگر قدس گفت: یکی از تغییرات امسال در جلسات نشست سخنگوی اقتصادی، برگزاری نشست‌ها بصورت مشترک با اعضای ستاد اقتصادی دولت است. این نشست‌ها هر ماه با یکی از اعضا برگزار خواهد شد و تلاش ما این است که دسترسی حداکثری رسانه‌ها به اعضای اقتصادی دولت را فراهم کنیم.

 کاهش بی سابقه و مستمر نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی در بودجه سال ۱۴۰۳

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: امسال برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولید هستیم به نحوی که در سال ۱۴۰۰ کاهش ۵ درصدی، در سال ۱۴۰۱ کاهش ۷ درصدی و امسال نیز کاهش ۵ درصدی را شاهد خواهیم بود که این مسئله در تاریخ بودجه ریزی بی سابقه بوده است.

 دولت پرداخت‌های مالیاتی و عوارضی شرکت‌ها را آسان‌تر کرد

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد با اشاره به اقدام مهم دولت برای جبران کمبود نقدینگی شرکت‌ها گفت: دولت بنا دارد تا پایان مهرماه امسال برای کاهش فشار به نقدینگی شرکت‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی، بجای دریافت مالیات و عوارض آن‌ها بصورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام را جایگزین کند. امیدواریم کاهش نرخ مالیات و استفاده از ابزارهای جدید برای تسویه شاهد رفع برخی از مشکلات تولیدکنندگان کشور باشیم.
 

 به زودی گزارشی از اقدامات انجام شده دولت در حوزه مولدسازی و تامین مالی پروژه‌های استانی از طریق آن ارائه خواهیم کرد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در محور مولدسازی دارایی های دولت اعدادی برای فروش سهام و مولدسازی دیده شده و ۶۰ همت تکلیف بودجه سال ۱۴۰۳ برای واگذاری در نظر گرفته شده و ۶۰ همت نیز تکالیف مولدسازی و واگذاری دارایی های مازاد دولت در قانون بودجه مصوب کرده اند که در کنار آن ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل انتقال سهام شرکتهای دولتی بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی اختصاص خواهد یافت. در بخش رد دیون تامین اجتماعی این اتفاق مثل سنوات قبل رخ خواهد داد و مراحل ابتدایی قانونی خود را طی می کند که باید سهام مدنظر برای انتقال به تامین اجتماعی شناسایی شود؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه بخش عمده سهام های قابل واگذاری در سنوات گذشته واگذار شده، تعداد انگشت شماری از سهام شرکتهای دولتی باقی مانده است که قابلیت اینکه تکلیف ۶۰ هزار میلیارد تومانی امسال را انجام دهیم دارند. در خصوص مولدسازی ما دو ردیف عملکردی داریم که شامل گردش حساب خزانه به معنای واگذاری نقدی اموال مازاد دولت است که عدد چشمگیری هم نیست؛ ولی ردیف دوم به تهاتر دارایی های مازاد دستگاههای دولتی در استانهای مختلف با پیمانکاران طرح های عمرانی دولت برمی گردد که املاک شناسایی شده و مصوبه مازاد بودن آنها از سوی هیات عالی مولدسازی اخذ شده و این بابت تکمیل پروژه عمرانی به پیمانکاران منتقل می شود.

وی افزود: ما منتظر هستیم سهم اکثر ۶۰ هزار میلیارد تومان مربوط به واگذاری بودجه از این طریق انجام شود. گزارش جزئی که چه دارایی مربوط به کدام وزارتخانه در کدام استان به چه مبلغی به چه پیمانکاری اختصاص می یابد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد

سید احسان خاندوزی بیان کرد: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون بودجه ۱۴۰۳ اجرای آئین نامه مجلس شورای اسلامی برای بررسی ۲ شوری بودجه است. اما این تاخیر ارتباطی با نوسانات اخیر بازارها ندارد. متاسفانه این رویکرد که دولت به دلیل تامین بودجه خود تن به افزایش قیمت ارز می‌دهد یک رویکرد اشتباه است. دولت نفت خود را با نرخ ارزی تسعیر می‌کند که در بودجه مشخص شده و سایر قیمت‌ها هیچ نفعی برای دولت ندارد. علاوه بر آن ملاحظات سیاسی دولت‌ها و همچنین ملاحظات اجتماعی نیز دولت‌ها را به سمت ثبات بازارها هدایت می‌کند.
 

 تشریح جزئیات یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۳ توسط ریاست سازمان برنامه و بودجه

داود منظور در این نشست گفت: یکی از نقش های مهمی که دولت ایفا می کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و سفره و معیشت مردم در قالب بازتوزیع درآمد یا یارانه هایی است که پرداخت می شود، طبیعی است که در قالب های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته می شود و بخش مهمی از منابع کشور، صرف بازتوزیع و یارانه ها می شود. کل تبصره ۸ امسال که موضوع هدفمندی یارانه ها را دنبال می کند، منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل، صادرات فرآورده های نفتی به دست می آورد، صرف بازتوزیع به خود مردم می شود؛ به این معنا که عملا منابع حاصل از بخش نفت و گاز ما که در فروش انواع حامل های انرژی حاصل می شود، عینا در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه ها به مردم بازپرداخت می شود. یکی از انواع پرداخت ها، یارانه های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه های نقدی را دریافت می کنند که برخی ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع دریافت می کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است. برای کمک هزینه های معیشتی ویژه افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر ۵ همت پرداخت می شود در حالیکه سال گذشته مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۴۰ درصد رشد کرد که امسال نیز مجدد، ۳۰ درصد رشد کرده است تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است که به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه هایی که در سایر قالب ها داده شده و به سفره مردم ختم می شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است که ۲۰۰ همت در سال جاری بابت این امر هزینه خواهد شد. یارانه دارو نیز از جمله دیگر اقلام است که در بودجه امسال ۸۵ همت یارانه دارو اختصاص یافته است که در عین حال به نهاده هایی یارانه داده می شود تا کالا ارزانتر به دست مردم برسد که شامل یارانه نهاده های دامی و کشاورزی است که این یارانه عملا امسال ۶ همت از منابع دولت را در سال جاری به خود اختصاص می دهد؛ در عین حال یارانه نهاده های دامی مثل کنجاله ذرت با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی تامین می شود در حالیکه نرخ مبادله ۴۰ هزار تومان است و امسال بنا است که ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله ای شامل ۱۵۰ همت می شود که دولت می پردازد.

منظور اظهار کرد: کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از ۹ درصد به ۱ درصد هم یک یارانه است؛ ضمن اینکه کمک به طرح های آبخیزداری و کشاورزی نیز از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزانتر اختصاص می یابد که ۴ همت یارانه در این بخش امسال اختصاص می یابد که مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی ۷۵۰ همت در تبصره ۸ خواهد بود.
 

  سال پیش برخی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که دولت نمی‌تواند بودجه را بدون کسری اداره کند؛ اما مشخص شد که اشتباه می‌گفتند

معاون رئیس جمهور در پاسخی نسبت به پیش‌بینی‌هایی از کسری بودجه در سال جاری گفت: برخی‌ها در سال گذشته نیز پیش‌بینی میکردند که دولت در اجرای بودجه نتواند بصورت کامل اقداماتی را انجام دهد. در سال گذشته ۹۵ درصد بودجه محقق شد و بطور مشخص‌تر در بخش هزینه‌های جاری ۹۹.۲ درصد تحقق داشتیم. در برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی بالغ بر ۱۱۰ درصد تحقق داشتیم. در حوزه بودجه عمرانی نیز  ۳۰۴ هزار میلیارد تومان محقق شد که معادل ۸۵ درصد بودجه مصوب است. این تحقق بودجه با وجود افزایش هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بود.

وی افزود: امسال وضعیت بودجه‌ای از سال گذشته بهتر است. رشد بودجه نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳ درصد است. یعنی وقتی رشد بودجه را محدود می‌کنیم امکان تحقق کامل آن بیشتر می‌شود. دولت در سال ۱۴۰۳ تلاش کرد ارقام درآمدی خود را واقع بینانه‌تر عمل کند. به عنوان مثال درآمدهای نفتی در بودجه امسال نسبت به سال قبل کمتر پیش‌بینی شده. در بخش مولد سازی و واگذاری شرکت‌ها نیز پیش‌بینی درآمدها نصف شده است. امسال اولویت بودجه‌ای دولت پرداخت‌های عمرانی است تا رشدهای پیش‌بینی شده بتواند بخشی از زیر ساخت‌های کشور را ارتقا دهد.
 

 تدابیر دولت برای کنترل بازار اجاره بها

خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد نوسانات نرخ طلا و ارز و تورم انتظاری و روانی ناشی از آن در بخش اجاره بهای مسکن گفت: در دهه ۹۰ یکی از نقاط ضعف سیاستگذار این بود که با توجه به غیبت دولت در نقش تنظیم گری و رگولاتوری بازار مسکن، نوسانات سریعتر سرریز خود را در بازار مسکن نشان می داد، اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داده و سیاست های ناظر بر مدیریت و تنظیم گری در حوزه مسکن و اجاره بها را از طریق تصویب قوانین جدید  ومقررات و مصوبات شوراهای عالی کنترل کند. مهمترین اقدامی که در این زمینه انجام شده ارایه لایحه ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی است که با فوریت به مجلس ارسال شد و همین روزها منتظر آن هستیم که شورای نگهبان مصوبه نهایی لایحه مذکور را قبل از شروع فصل جابجایی ابلاغ کند که در آن اعمال مشوق برای موجرانی دیده شده است که اجاره بها را از حد مشخصی افزایش نمی دهند و موجرانی که از حدود تعیین شده، افزایش اجاره بها دهند به پرداخت مالیات و عوارض محکوم خواهند شد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با ابلاغ این قانون ظرفیت جدیدی پیدا خواهد کرد که نظارت خود را بر زنجیره بازار مسکن در حوزه بنگاههای معامله املاک گسترش دهد؛ در عین حال تکمیل پروژه های ساخت مسکن که سیاست های طرف عرضه است و طرح های نهضت ملی و عرضه زمین برای کسانی که علاقمند به ساخت و ساز هستند، کمک خواهد کرد تا انتظارات روانی و تورمی برای سال ۱۴۰۳ در بازار مسکن قابلیت مدیریت داشته باشد.

 بانک مرکزی از ابتدای سال اقدامات مهمی در تامین ارز واردات کالاهای اساسی انجام داده است

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بانک مرکزی فرصت های خوبی را برای اصلاح بازار ارز را داشت و از دست داد، می توانست با ابزار اوراق سلف ارزی جلوی سرریز نااطمینانی در بازار را بگیرد و سال گذشته رییس کل بانک مرکزی ۸ بار وعده گفتار درمانی دادیم، گفت: فرصت هایی که اشاره کردید به عنوان فرصت های اصلاح بازار ارز، جزو مواردی است که در اولویت های ستاد اقتصادی دولت است و بانک مرکزی از دو جهت اول از جهت تصویب قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به زودی هم روز اجرایی شدن قانون فرا خواهد رسید و به جهت اختیارات ویژه ای که از سران قوا اخذ کرده است، فرصت خوب و امکان قانونی بسیار مناسبی را در اختیار دارد و قاعده هم این بوده است که دولت مسئولیت پذیر باشد و بانک مرکزی نیز مسئولیت ناشی از این اختیارات را به شکل جدی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در روزهای ابتدایی سال تدابیر لازم برای طرف تقاضای ارز که ارز واردات کالاهای اساسی یا صنعتی بخش غیرکشاورزی و نیز حوزه بهداشت و دارو را در دستور کار قرار داده است. در حوزه اطلاع رسانی نیز این تغییر را در روزهای اخیر به شکل مشهود مشاهده کرده ایم؛ اما از آنجا که مرکز مبادله طلا و ارز منشا کار قرار گرفته است؛ نماینده مرکز مبادله، اطلاعات روزانه دقیقی را از میزان ارزی که در این مرکز در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده است که امیدواریم این مسیر در اصلاح سیاستها و اطلاع رسانی های بخش ارز توسط بانک و مرکز مبادله ادامه یابد که مجموع این دو سیاست بتواند ثبات را به بازار ارز برگرداند.
 

 امسال بازار سرمایه نقش مهمی در تامین مالی تولید دارد

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: امیدواریم سال جاری با تاکید رهبری بر محور مشارکت مردمی در اقتصاد داشتند، بتوانیم از تدابیر و ابزارهای ایجاد شده در سال قبل به عنوان سال فعال سازی ابزارهای بازار سرمایه در تامین مالی تولید بهره گیریم. یکی از نتایج تدابیری که پیش از این در حوزه بازار سرمایه انجام شد این بود که تاسیس صندوق های سرمایه گذاری با سرعتی که در مجوزدهی دارند، تعدادهای نهادهای فعال در بازار سرمایه را رشد دهیم و همچنین برای ترغیب سهامداری غیرمستقیم نیز کارهایی صورت دادیم و شاهد بودیم که عملکرد سال گذشته حاکی از این است که سهم معاملات خرد صندوق های قابل معامله از ۲۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رشد یابد که بیش از نیمی از ارزش معاملات خرد را سهامداری غیرمستقیم مردم تشکیل می دهد که این اتفاق جدی در حمایت از گروههایی است که در تلاطم های بازار سرمایه آسیب ببینند که اکنون کمتر آسیب خواهند دید.

وی افزود: این دسته اقداماتی که در زمینه آن در سال گذشته فراهم شده است تشکیل صندوق های سهامی عام پروژه را برای تامین مالی تولید و جذب سرمایه های خرد مردم در سال جاری فراهم تر خواهیم کرد که با بخش های مختلف صنعتی و معدنی کشور در حال پیشبرد داریم و سیاستگذار نیز تلاش می کند از رویکرد اصلی دولت که پیش بینی پذیری و ممنوعیت غافلگیری تولیدکنندگان و صنایع بورسی کشور، در سال ۱۴۰۳ در مقررات گذاری دستگاهها به نحوی عمل شود که شاهد ثبات حداکثری در صنایع بورسی کشور باشیم تا هم صنایع بتوانند بیشتر از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند و هم صاحبان سرمایه های خرد نقش آفرینی بیشتری داشته باشند. در موضوع سهام عدالت و شرکتهای سرمایه پذیر و مجامع استانی شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت با ورود واقعی مردم انجام خواهد شد که بنای سازمان بورس این است که در ۶ ماهه اول امسال تمام ۳۱ استان کشور مجامع سرمایه گذاری را تشکیل دهند، کار متفاوتی برای باز کردن ظرفیت مدیریتی نقش مردم در عرصه های مختلف است.
 

کد خبر 37751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =