توصیه به افزایش صادرات نفت

رئیس کل بانک مرکزی مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص تعیین نرخ تسعیر ارز ۱۷۵۰۰ تومانی را به صلاح اقتصاد ندانست و توصیه کرد بهتر است تلاش نظام به صدور نفت بیشتر متمرکز شود.

به گزارش بیدار بورس ، عبدالناصر همتی درباره تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال آینده به ۱۷۵۰۰ تومان به تسنیم گفت : قیمت ارز در بودجه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به همین دلیل دولت در خصوص نرخ تسعیر درآمدهای ارزی (ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی) با حساسیت خاصی تصمیم گیری کرد.

وی ادامه داد: تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی برای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ در بودجه با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم ها از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم ها در سال آتی از طرف دیگر به صلاح اقتصاد ایران نمی دانم.

همتی افزود: نکته ای که باید توجه شود، تأثیر آن بر رشد پایه پولی بوده و ممکن است در ظاهر این اقدام با کم کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخل و خرج بودجه شود ولی براساس تجربه و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی، تاثیر آن در نقدینگی را نمی توان نادیده گرفت. به جای بالا بردن نرخ تسعیر ارز در بودجه که مبنای محاسباتی آن نیز مشخص نشده، بهتر است تلاش نظام به صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است متمرکز شود.

کد خبر 421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =