سایه‌ی ریسک‌های جانبی بر بازار

عرضه‌های اولیه بی موقع و هنگی سیستم هسته معاملات همچنان به عنوان یکی از ریسک‌های اصلی این روزهای بازار، علاوه بر اینکه بسیاری از سهامداران و فعالان بازار را خسته کرده است به عنوان یک بازوی ریزشی در بازار در حال جلوگیری از رشد و تثبیت بازار می‌باشد.

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به بیداربورس گفت: روز چهارشنبه در زمان بازگشایی نماد کیمیا تک بعد از رشد ۵۰ درصدی و اعلام نتایج کنفرانس، به مانند همیشه سیستم معاملات دچار اختلال شده بود که به عنوان یک عامل برگرداندن شاخص کل از رشد موقتی خود شد. عدم توانایی هسته معاملات برای پوشش دادن عرضه های اولیه ایی که به یک باره بیش از سه میلیون سهامدار را وارد یک شرکت سهامی می کند در طی یکی دو سال اخیر به عنوان یک معضل شناخته شده برای بازار سرمایه می باشد، لازم است بدانیم در هیچ کشوری، حتی کشورهای که دارای بازار سرمایه توسعه یافته و سیستم‌های بروز دنیا می باشند وجود ندارد. معضلی که اگر هر چه زودتر جلوی این روش غلط گرفته نشود می‌تواند صدمات جبران ناپذیر و ناشناخته ای را برای بازار سرمایه و کل بازارهای مالی کشور به همراه داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر  مهندسی شاخص به عنوان یکی دیگر از عوامل خسته کننده فعالان بازار در طی ماه های اخیر، ریسک دیگر بازار سرمایه بوده است. به گونه ای که شاخص کل با تعداد معدودی از نمادهای شاخص ساز به رشد نزدیک به ۵۰ درصد دست پیدا کرده است، اما در سوی دیگر بازار بیش از ۸۰ درصد نمادهای بازار رشد کمتر از ۳۵ درصد را تجربه کرده بودند، اما به یکباره با شروع اصلاح بازار از دو هفته گذشته، عمده نمادهای بازار که رشد کمتری داشته اند، در طی چند روز همه مسیر رفته را بازگشته و تقریباً هیچ بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان نیاوردند ولی همان نمادهای شاخص ساز که رشدی بیش از ۵۰ درصد داشته اند در این اصلاح بازار اصلاح کمتری می کنند تا بتوانند به این روش شاخص را در نقاط بالاتری حفظ کنند!  
حیدری در ادامه افزود: ادامه این روش مهندسی شاخص همچنان به عنوان یک رفتار آزاردهنده از سوی مدیریت بازار طی سالیان اخیر تکرار شده است که متاسفانه در دو سال اخیر سبب سلب اعتماد از سهامداران خرد شده است.
حیدری گفت: اما برای پیش بینی بازار در روزهای آینده باید گفت چشم بازار به سه موضوع اصلی دوخته شده است؛ موضوعاتی همچون روند قیمت دلار، نرخ های جهانی کامودیتی ها و بحث مذاکرات.
همه این موضوعات در یک نقطه ایستا قرار گرفته اند و همچنان سرمایه گذاران بازارهای مختلف منتظر تعیین روند آتی این سه فاکتور هستند، بنابراین نمی‌توان برای روزهای آتی بازار سرمایه روند مشخص صعودی و نزولی را تعیین کرد و شاید بتوان گفت اکثر نمادها و کلیت بازار در همین دامنه های قیمتی فعلی نوسان خواهند کرد.

کد خبر 7757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =