سازمان همکاری‌های شانگهای، فرصتی برای افزایش صادرات غیرنفتی

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: توسعه تعاملات با اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای، فرصتی بی‌نظیر برای افزایش چندین برابری صادرات غیر نفتی و بهبود شرایط اقتصادی در اختیار کشور قرار خواهد داد.

به گزارش بیدار بورس، ایران در ۲۶ شهریورماه در جریان نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای با موافقت همه اعضا، نهمین عضو دائم این سازمان شد. عضویت ایران در این سازمان، علاوه بر دستاوردهای سیاسی و امنیتی، فرصت‌های اقتصادی گسترده‌ای را نیز پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار می‌دهد و مسیر مبادلات تجاری با کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.

در همین راستا، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: رسمی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای تنها آغاز یک مسیر است و به ایجاد زیرساخت های جدید برای رونق تجارت و توسعه اقتصادی نیاز دارد.

«جمشید نفر» با بیان اینکه برای عادی‌سازی روابط تجاری و گسترش آن برخی مشکلات خارجی باید رفع شود، تصریح کرد: نمی توانیم فقط به سخنان متکی شویم بلکه باید در زمینه های بانکی و تحریمی اقدامات عملی انجام شود.

وی با اشاره اینکه اعمال تحریم ها، توسعه تجاری را برای فعالان اقتصادی سخت کرده است، خاطرنشان کرد: ایران موقعیت جغرافیایی استثنایی دارد که با حضور در سازمان هایی مانند شانگهای می تواند بهترین بهره برداری را از آن داشته باشد اما برخی مشکلات مانع استفاده کافی از این موقعیت می شود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه دیپلماسی بین المللی برای اقتصاد فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: عضویت در سازمان همکاری های شانگهای پیش‌نیاز اساسی بود که نیاز به توسعه روابط با جهان نیز دارد.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، سازمان همکاری‌های شانگهای تشکیل شد. تاکنون کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این پیمان به عنوان اعضای اصلی شناخته می شدند. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند. روز جمعه (۲۶ شهریورماه) ایران نیز در بیست و یکمین اجلاس سران این سازمان به عنوان نهمین عضو رسمی معرفی شد.

سازمان همکاری‌های‌ شانگهای با حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان از جمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت هم‌زمان اقتصادی و امنیتی- نظامی است.

بر اساس اعلام گمرک، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای در سال ۹۹ به ۵۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و هند با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منبع: ایرنا
کد خبر 8878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =