چالش‌های ذوب آهن در تأمین مواد اولیه و مخالفت با گرانی زغال سنگ

معاون خرید ذوب آهن با اشاره به چالش ها در تامین مواد اولیه گفت: کیفیت زغال داخلی اصلا قابل قیاس با مشابه خارجی نیست و نباید با رشد قیمت های جهانی، افزایش یابد.

به گزارش بیدار بورس، محمدجعفر صالحی با بیان اینکه سهمیه ۱.۷۵ میلیون تنی سنگ آهن دانه‌بندی ذوب آهن به رغم پیگیری‌های روزانه هنوز محقق نشده به چیلان گفت: ذوب آهن نه از یارانه انرژی سهمی دارد و نه از مواد اولیه لذا شرایط تأمین مواد اولیه بسیار شکننده است.

استفاده از گندله به جای سنگ آهن

وی افزود: متاسفانه به دلیل نوسانات قیمتی و مشکلات حوزه تأمین به جای استفاده از سنگ، گندله مصرف می شود. رقابت مخربی بر سر خرید سنگ آهن درشت‌دانه وجود دارد و این امر، کار ذوب آهن برای تأمین مواد اولیه را دشوار کرده است. کنسانتره‌سازان و شرکت‌هایی نظیر گل گهر هم به دنبال خرید این نوع سنگ آهن هستند و این رقابت، وضعیت تأمین مواد اولیه شرکت را پیچیده‌تر کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه سبب شده معادن همگی به سمت تولید کنسانتره بروند. بین قیمت سنگ و کنسانتره تفاوت‌هایی وجود دارد و به دلیل استفاده از این تفاوت، معادن عمدتاً به سمت کنسانتره‌سازی حرکت کرده‌اند. بروز این چنین مسائلی سبب ایجاد رقابت ناسالم در بازار و طبعاً فاجعه در زنجیره فولاد می شود.

ضرورت برخورد تخصصی با مسائل زنجیره فولاد

صالحی عنوان کرد: نیاز است بصورت تخصصی‌تر با این مسائل برخورد شود. مشکلات متعددی در زنجیره تولید فولاد وجود دارد. لذا برای پایان دادن به این موضوع باید تصمیم‌های کارشناسانه گرفت. باید شرکت‌های فولادی اطمینان خاطر داشته باشند مواد اولیه آنها در زمان مناسب تامین خواهد شد تا بتوانند بدون دغدغه ذهنی به تولید محصولات اقدام کنند.

عرضه اختصاصی سنگ آهن دانه‌بندی

وی درخصوص آمادگی ذوب آهن برای تامین مواد اولیه از طریق عرضه اختصاصی سنگ آهن دانه‌بندی در بورس کالا توضیح داد: آمادگی لازم برای انجام این کار وجود دارد اما قانون‌های پیچیده مانع ایجاد کرده است. دو معدن چاه گز و سنگان برای انجام عرضه اختصاصی وجود دارد اما ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مانع این کار است و باید مواد اولیه از طریق مزایده و بورس تأمین شود.

عدم کاهش قیمت سنگ آهن

معاون خرید ذوب آهن درخصوص میزان کاهش قیمت سنگ آهن در داخل همگام با قیمت‌های جهانی گفت: قیمت سنگ آهن در بازار داخل اصلاً کاهش نیافته است. متاسفانه هنگامی که قیمت‌های جهانی سنگ آهن صعودی می‌شود با دنیا مقایسه می‌کنند اما در زمان کاهش قیمت سنگ آهن این اتفاق نمی‌افتد. در کنار بحث قیمت‌ها و رقابت مخرب در بازار داخلی، کاهش موجودی مواد اولیه همچنان چالش وجود دارد.

قیمت زغال داخلی نباید افزایش یابد

صالحی در خصوص افزایش قیمت زغال سنگ و کک در بازارهای جهانی و تامین این مواد تصریح کرد: در بخش وارداتی قیمت زغال افزایش زیادی داشته و همین مسئله سبب می‌شود تامین مواد وارداتی با مشکل مواجه شود. خوشبخاته مواد اولیه سه ماه سوم سال تامین شده و از این بابت فعلا مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این روزها زمزمه‌ای مبنی بر افزایش قیمت زغال داخلی به گوش می‌رسد و بهانه این افزایش قیمت نیز رشد قیمت جهانی عنوان می‌شود. متاسفانه کیفیت زغال داخلی اصلا قابل قیاس با مشابه خارجی آن نیست به دلیل اینکه کیفیت پایین است و اجبار به واردات بخشی از نیاز وجود دارد. تاکنون به خوبی از معادن زغال سنگ داخلی حمایت شده و حاشیه سود شرکت‌های زغال سنگ بورسی بالاتر از ۵۰ درصد است. این شرکت‌ها نباید انتظار داشته باشند سرمایه‌گذاری آنها برای استخراج بیشتر از محل افزایش قیمت فروش حاصل شود بلکه سودآوری آنها باید از محل فروش باشد و سرمایه‌ گذاری را باید از منابع دیگری تأمین کنند.

کد خبر 9336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =