تحلیل بورس؛ پرچم سبز بازار افراشته می ماند؟

در حال حاضر بر اساس تحلیل کارشناسان انتظار می‌رود روند اصلاحی بورس موقتی باشد. به نظر می‌رسد بازار در محدوده یک میلیون و ۴۸۰هزار واحد با حمایت همراه شود و حداقل موج صعود دیگری را تا فصل مجامع تجربه کند.

 به گزارش بیداربورس به نقل از اقصادآنلاین معاملات بورس در سومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد سه هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۵۳۷هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن و  شاخص فرابورس  به ترتیب ۳۵۱واحد و ۸۳واحد رشد داشتند. به طور کلی حدود هفت میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و ۲۹۰میلیارد تومان پول توسط حقوقی‌ها به بازار وارد شد.

هادی میرعلمی، کارشناس و فعال بازار سرمایه، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: در یک ماه گذشته با حذف ارز ترجیحی نرخ بسیاری از کالاهای اساسی افرایش یافت شاهد شکل‌گیری انتظارات تورمی در جامعه بودیم. این موضوع تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشت و نرخ دلار بازار آزاد رشد چشمگیری را تجربه کرد.

وی ادامه داد: این عوامل موجب شد تا چشم‌انداز مثبتی از ادامه روند بورس برای سهامداران شکل بگیرد. که البته این اتفاق در بازار رخ داد به طوری که شاخص کل پس از مدت‌ها وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: باید این نکته را در نظر گرفت که محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد محدوده مقاومتی مهمی برای شاخص کل است. این ناحیه طی چندین مرتبه مانع از ادامه رشد شاخص کل شده و بازار را با عرضه‌های سنگین همراه کرده است.

وی تشریح کرد: بنابراین انتظار اصلاح و استراحت شاخص کل در محدوده فعلی وجود داشت و شاخص کل برای عبور از این سطح به محرکی قوی نیاز داشت. اما رسیدن شاخص کل به این محدوده مقاومتی با انتشار گزارش‌های سالیانه شرکت‌ها همزمان شد و وقتی این گزارش‌ها مطابق انتظار سهامداران پیش نرفت بازار با موجی از تقاضای منفی همراه شد.

این کارشناس افزود: افزایش نرخ بهره بانکی و فروش اوراق دولتی در خرداد ماه از دیگر عواملی بودند که به توقف روند صعودی شاخص قوت بخشید. بنابراین می‌توان گفت همه این عوامل دست به دست هم داد تا بازار توان کافی برای عبور ا محدوده مقاومتی مذکور را نداشته باشد.

میرعلمی تحلیل تکنیکالی از شاخص کل ارائه نمود و گفت: از نظر تکنیکالی نیز بازار با یک خط روند صعودی در حال رشد بود که متاسفانه خط زوند صعودی خود را از دست داد و وارد خط روند نزولی کوتاه‌مدتی شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر انتظار می‌رود روند اصلاحی بورس موقتی باشد. به نظر می‌رسد بازار در محدوده یک میلیون و ۴۸۰هزار واحد با حمایت همراه شود و حداقل موج صعود دیگری را تا فصل مجامع تجربه کند.

کد خبر 17480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =