شاخص ۲ میلیونی در میان مدت دور از انتظار نیست

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند بازارسرمایه در روزهای اخیر گفت: با توجه به افزایش ارزش معاملات خرد در هفته‌های اخیر، ورود قابل توجه نقدینگی افراد حقیقی و گذر شاخص از محدوده مقاومتی ۱۶۰۰ واحدی امیدها به افزایش قیمت‌ها و جبران عقب افتادگی بورس از بازارهای رقیب افزایش پیدا کرده است و انتظار رشد بازار تا محدوده شاخص ۲ میلیونی در میان مدت دور از انتظار نیست.

*لایحه بودجه ۱۴۰۲ متحول می‌شود؟
محمد رضانژاد، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان اینکه با انتشار جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شاهد تحلیل های گوناگون از تاثیر آن بر بازار سرمایه بوده‌ایم، عنوان کرد: به نظر می‌رسد تا زمان تصویب قانون بودجه تغییرات بسیاری در لایحه ایجاد خواهد شد. 
او با اشاره به اینکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یکی از مهم‌ترین آیتم‌های بودجه است، گفت: این مهم با افزایش حدودا ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و در صورتی که شاهد ثبات نرخ دلار موثر پتروشیمی‌ها در سال آتی باشیم، این اتفاق تاثیر بسیار بدی بر سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت. 
به عقیده وی با توجه به کسری بودجه حدود ۳۰۰ همتی، انتظار رشد چاپ پول و به تبع آن رشد نرخ دلار وجود دارد که این امر می‌تواند اثر منفی افزایش ریالی نرخ خوراک را بر صنایع پتروشیمی کاهش دهد و حتی در صورت رشد قابل توجه دلار اثر مثبتی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد.
رضانژاد ادامه داد: با توجه به تاثیر مستقیم نرخ خوراک بر نرخ سوخت صنایع در صورتی که ضریب سوخت از خوراک ثابت بماند شاهد تاثیر مشابه خوراک پتروشیمی‌ها بر سوخت صنایع خواهیم بود.
*سودآوری شرکت‌های اوره‌ساز با الزام به عرضه در بورس‌کالا
به گفته این کارشناس بازارسرمایه به الزام عرضه بخش داخلی اوره در بورس کالا را می‌توان یکی از مثبت‌ترین بخش‌های بودجه دانست که منجر به افزایش سودآوری شرکت‌های اوره‌ساز خواهد شد. 
*بهبود صورت‌مالی خودرویی‌ها با عرضه در بورس‌کالا
او با اشاره به اما و اگرهای عرضه خودرو در بورس‌کالا در هفته گذشته، تصریح کرد: پافشاری سازمان بورس موجب تداوم عرضه این محصول در بورس‌کالا است که این تداوم عرضه خبر خوبی برای بازارسرمایه، تولیدکنندگان و مصرف کنندکان و خبر بدی برای دلالان به حساب می‌آید. 
وی معتقد است که عرضه خودرو در بورس‌کالا می‌تواند موجب بهبود صورت‌مالی شرکت‌های خودروساز شود. 
رضانژاد در خصوص روند بازارسرمایه در روزهای اخیر گفت: با توجه به افزایش ارزش معاملات خرد در هفته‌های اخیر، ورود قابل توجه نقدینگی افراد حقیقی و گذر شاخص از محدوده مقاومتی ۱۶۰۰ واحدی امیدها به افزایش قیمت‌ها و جبران عقب افتادگی بورس از بازارهای رقیب افزایش پیدا کرده است و انتظار رشد بازار تا محدوده شاخص۲ میلیونی در میان مدت دور از انتظار نیست.
*توجه بازارسرمایه به کدام گروه‌ها است؟ 
این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: با توجه به عملکرد نامطلوب شرکت‌های دلاری در ماه‌های اخیر انتظار توجه بازار به نمادهای بانکی و خودرویی و شرکت‌هایی که گزارش های فصلی مناسبی را منتشر خواهند کرد بیشتر از سایر گروه ها است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =