۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
پیش بینی بورس فردا ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

بورس امروز توانست در نهایت سقف تاریخی خود را پشت سر بگذارد اما به مرور با فشار عرضه مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش بیداربورس به نقل از فردای اقتصاد بورس تهران امروز بالاخره توانست پس از گذشت حدود ۲ سال و ۸ ماه، سقف تاریخی خود پس بگیرد و از آن فراتر برود. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری توانست با رشد ۱.۴ درصدی به محدوده ۲.۱۱۹ میلیون واحدی برسد و سقف جدیدی را به ثبت برساند (سقف قبلی شاخص کل بورس در مرداد سال ۹۹ حوالی ۲.۱۰۳ میلیون واحد بود). در سمت دیگر اما شاخص هنم‌وزن که مدتی است سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشته است، امروز نیز با رشد ۱.۱۱ درصدی همراه شد. روند ارزش معاملات خرید سهام نیز با شروع سال جدید در محدوده‌های بالایی قرار گرفته است و در بازار امروز نیز شاهد به ثبت رسیدن عدد ۱۴۴۳۰ میلیارد تومان بودیم که این موضوع با توجه به عرضه‌های نیمه پوم معاملات، با خروج پول ۴۸۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی همراه بود.

همانطور که در پیش بینی بازار امروز نیز اشاره بود، انتظار می‌رفت که با رسیدن به سقف تاریخی، شاهد افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار باشیم. با این حال سوال اصلی این است که آیا این عرضه‌ها ادامه خواهد داشت یا اینکه با سرعت به پایان می‌رسد و مسیر صعودی از سر گرفته خواهد شد؟ در ادامه با بررسی شرایط موجود به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

*بیم و امید در پتروشیمی‌ها

خبر روز گذشته بانک مرکزی در رابطه با تعیین نرخ تسعیر دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها، یکی از محرک‌های اصلی صعود بورس امروز بود که توانست بهانه خوبی نیز برای شکست سقف تاریخی باشد. این موضوع در کنار این خبر که شرکت‌ها همچنان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در مرکزی مبادله ارزی به فروش برسانند، موج مثبتی را در بازار ایجاد زیرا که موجب خواهد شد پتروشیمی‌ها خوراک ارزان‌تری را خریداری کنند اما محصولاتشان را با نرخ‌های قبلی بفروشند.

تا به اینجای کار همه‌چیز خوب است اما به نظر می‌رسد که برخی از کارشناسان نگاه چندان مثبتی به این اتفاق ندارند. دسته‌ای از کارشناسان بر این باورند که این اقدام دولت و کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبر از این می‌دهد که احتمالا باید در ادامه منتظر اتفاق‌های دیگری از سمت دولت باشیم که اجازه ندهد قیمت فروش محصولات پتروشیمی به خصوص در بورس کالا در سطوح کنونی بماند و امکان افزایش حاشیه سود را از این شرکت‌ها بگیرد. به همین دلیل بخشی از معاملات این گروه پس از گذشت یک ساعت با افزایش عرضه همراه شد.

*انتظار برای نرخ جدید خودرو

یکی از گروه‌هایی که امروز بسیار مورد توجه بازار بود و ارزش معاملات بالایی را نیز به ثبت رساند، صنعت خودرو بود. طبق اخبار منتشر شده، گویا قرار است که نرخ جدید محصولات خودروسازان در روز جاری توسط شورای رقابت ابلاغ شود. طی روز گذشته نیز خبرها به گونه‌ای بود که گویا افزایش نرخ‌ها به قدری خواهد بود که امکان اقدامات سوداگرانه در بازار آزاد به واسطه اختلاف قیمت کارخانه و بازار از بین خواهد رفت. با این حال اما این گروه نیز امروز پس از یک دوره صعودی، با فشار فروش همراه شد و نتوانست معاملات مثبت خود را حفظ کند. با این حال در صورتی که نرخ‌های جدید در ادامه روز منتشر شوند، می‌توان انتظار داشت که معاملات بورس فردا را چه در این صنعت و چه صنایع دیگر تحت تاثیر قرار دهد.

*نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روند نماگرهای بازار طی معاملات روز جاری نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست هم شاخص کل و هم شاخص هم‌وزن هر دو پس از یک افزایش قدرتمند در ابتدای معاملات، با افزایش عرضه مواجه شدند و بخشی از رشد ابتدایی خود را از دست دادند. همین اتفاق به خوبی در روند تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش نیز خود را نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بورس امروز کار خود را با برتری فروشندگان نسبت به خریداران به پایان رساند.

*پیش بینی بورس فردا

با توجه به تجمیع نکات ذکر شده در بالا و با شرط حفظ شرایط کنونی، انتظار می‌رود که بورس فردا کار خود را در محدوده منفی آغاز کند اما با برگشت دوباره به محدوده ۱.۲ میلیون واحد، می‌توان انتظار بهبود تقاضا را داشت و به نوعی شاخص‌ کل بورس به مقاومت شکسته شده پولبک بزند. با این حال با اعلام نرخ‌های جدید خودرو و در صورتی که اتفاقی خلاف انتظارات رخ دهد، این پیش بینی می‌تواند با تغییراتی همراه شود.

پیش بینی بورس فردا ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

 روند روزانه تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش

پیش بینی بورس فردا ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

 روند روزانه شاخص کل و هم‌وزن بورس

کد خبر 28425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =