شتاب تند ارزش معاملات

رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص روند بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس در اولین هفته از اردیبهشت ماه به سطح ۲.۳۶۵میلیون واحد رسید و همچنین شاخص هموزن در سطح ۷۸۶هزار واحد ایستاد. روند خالص خرید حقیقی کاملا صعودی است و در سطح میانگین ۲ماهه نیز مثبت شده که این موضوع را به معنای خوشبینی حقیقی‌ها به وضعیت بازار میتوان تعبیر کرد. خالص واریزی اشخاص به حساب بانکی کارگزاریها نیز مثبت است و این مساله امیدواری بیشتری را در دل فعالین بازار در جهت صعود بیشتر بازار فراهم آورده است.

ولیدهلالات، رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار  در خصوص روند بازار به بیداربورس گفت: شاخص کل بورس در اولین هفته از اردیبهشت ماه به سطح ۲.۳۶۵میلیون واحد رسید و همچنین شاخص هموزن در سطح ۷۸۶هزار واحد ایستاد. روند خالص خرید حقیقی کاملا صعودی است و در سطح میانگین ۲ماهه نیز مثبت شده که این موضوع را به معنای خوشبینی حقیقی‌ها به وضعیت بازار میتوان تعبیر کرد. خالص واریزی اشخاص به حساب بانکی کارگزاریها نیز مثبت است و این مساله امیدواری بیشتری را در دل فعالین بازار در جهت صعود بیشتر بازار فراهم آورده است.

**شتاب تند ارزش معاملات 
روند ارزش معاملات با شتاب بسیار تندی صعودی است که این مساله را میتوان به دو حالت مثبت و منفی تعبیر کرد. ارزش معاملات روزانه به طور میانگین در دو ماه اخیر بالغ بر ۱۰همت بوده است. طی یک ماه معاملاتی اخیر نیز ارزش معاملات روزانه ۱۵همت بوده و در یک هفته اخیر نیز به بالای ۱۸همت در روز رسیده است. آخرین کاهش معنادار ارزش معاملات در انتهای بهمن ماه صورت گرفت که یک ریز موج اصلاحی را نیز در پی داشت و شاخص کل تا نزدیکی ۱.۵میلیون واحد تنزل یافت. ازان پس شاخص و ارزش معاملات هیچگاه در مسیر صعود خم به ابرو نیاوردند و در جهت صعود قدرتمند ظاهر شدند.

**بی‌توجهی به افزایش ریسک بازار
 در ادامه مسیر نخست باید به این مساله توجه کنیم که در کنار افزایش ارزش معاملات، شاخص کل و هموزن مسیر صعودی خود را ادامه میدهند و این همگرایی نشانه‌ای بر تداوم روند صعودی است اما درطرف مقابل میزان تلاطمها به شدت افزایش یافته است. این مساله روی تابلو به معنای این است که دامنه نوسان قیمت سهام در یک روز معاملاتی بسیار بازتر از گذشته است و بی‌تصمیمی و استرس بالای معامله‌گران در طی روزهای معاملاتی را نشان می دهد و از طرف دیگر هم این مهم به معنای افزایش سطح ریسک بازار تلقی میشود و نشان میدهد علیرغم آنکه فضای خوشبینی و امیدواری به روند صعودی وجود دارد اما ریسک به شدت افزایش یافته و این درحالیست که معامله گران تنها به بازده توجه دارند و موقعیت خرید خود را به امید سود باز میکنند در حالی که توجهی به احتمال زیان و استراتژی‌های شناسایی زیان ندارند.

**پرتفو خود را بازنگری کنید
به احتمال قوی در چنین فضایی اگر بازار ۱۰٪ رشد کند، معامله‌گران در بازار بسیار کمتر ازین سود را به دست می‌آورند که علت آن را در تعدد و حجم معاملات آنها باید پیگیری کرد. فضای استرسی باعث خریدهای هیجانی در بالا و فروش در نقاط غیربهینه میشود.افراد غیرحرفه‌ای معمولا با رشد بیشتر بازار وزن سهام پررسیک و بدون پشتوانه تحلیلی را در پرتفو خود افزایش میدهند و همین مساله منجر به زیانهای آتی خواهد شد لذا قابل توصیه است که میانگین p.ettm خود را به عنوان ساده‌ترین شاخص با میانگین P.ettm بازار بسنجید و همچنین ترکیب و تنوع پرتفو خود را حفظ کنید و ضمنا به نقدشونده بودن نمادهایی که در پرتفو خود جای داده‌اید بسیار توجه کنید تا کنترل بیشتری بر سرمایه خود داشته باشید. عموم فعالین بازار در زمانهای صعود شارپ بازار، دچار شلختگی در تصمیم گیری و معاملات و در نهایت پرتفوی خود می شوند لذا یکبار دیگر پرتفوی خود را بر اساس وزن دلاری-ریال ، وزن شاخصی و غیرشاخصی بودن و نظایر آن بازبینی کنید تا در صورت نیاز به اصلاح پرتفوی خود بپردازید.

**مروری بر بازار جهانی 
اما درخصوص وضعیت بنیادی بازار، باید گفت که صدای پای بیم و امیدها در سطح جهانی شنیده می شود. دو رویداد تاثیرگذار موضوع جنگ روسیه و اوکراین به همراه رکود در اقتصاد اروپا و آمریکا خواهد بود. آمریکا سعی میکند تا اوکراین را در جلوگیری از حملات تلافی جویانه سنگین به مواضع روسیه همراهی نکند تا آتش جنگ شعله‌ورتر نشود و با طولانی‌تر شدن این جریان، روسیه و اروپا را در موضع ضعف قرار دهد اما اوکراین ممکن است طی هفته‌های آتی دست به قماری بزرگ بزند که بر اقتصاد جهانی بی‌تاثیر نخواهد بود خصوصا نرخ اقلام خوراکی. در دیگر سو احتمال رکود در اقتصاد آمریکا و اروپا به شدت افزایش یافته و احتمالا از چند ماه آینده بیشتر احساس خواهد شد و البته این رکود از دنیای شرق یعنی چین و همینطور هند دور خواهد ماند و این یک امیدواری برای آرام ماندن اقتصاد جهانی است. 

**تصمیم دولت چیست؟
در سطح داخلی، چشم‌ها به دولت و سیاست‌های هوشمندانه آن دوخته شده است. مدیریت عالی و نمره ۲۰ دولت البته از ۱۰۰ باعث شده تا فعالین بازار ریسک را در گوشه ذهن داشته باشند. درحال حاضر مهمترین نقطه اتصال شاخص و دولت در تعیین نرخ انرژی شامل ضریب سوخت به خوراک در صنایع و نرخ برق برای صنایع رقابتی است که امید داریم دولت در جهت منافع صنایع تصمیمات درستی بگیرد.
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =