تسهیل روند ارزیابی بانک‌ها در اعتباردهی با تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها

محمد نوربخش گفت: تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها در کشورهای تورمی چون ایران موجب شفافیت صورت‌های مالی، تسهیل روند ارزیابی بانک‌ها در بحث اعتباردهی، بهبود ارزیابی سطح استهلاک و ... خواهد شد.

به گزارش بیدار بورس از سنا، محمد نوربخش - کارشناس بازار سرمایه،  در رابطه با ماهیت تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها اظهار کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها در اصل به معنای بروزرسانی ارزش طبقات مختلف دارایی‌ها از جمله (زمین، ساختمان، تجهیزات و ...) است، به طور مثال شرکت زمینی را چندسال قبل به قیمت یک میلیارد تومان خریداری کرده اما به سبب شرایط تورمی حاکم در ایران، ارزش همان زمین اکنون حدود صد میلیارد تومان برآورد می‌شود.

او افزود: تجدید ارزیابی در مثال مذکور بدین معناست که شرکت زمین را با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان ثبت کرده و حالا می‌تواند با تجدید ارزیابی، مازاد آن را به حساب افزایش سرمایه برده یا آنکه به حسابی تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها واریز کند.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها در کشورهای تورمی چون ایران موجب شفافیت صورت‌های مالی، تسهیل روند ارزیابی بانک‌ها در بحث اعتباردهی، بهبود ارزیابی سطح استهلاک، کاهش نیاز شرکت‌ها به تامین مالی از طریق بانک‌ها و... خواهد شد.

نوربخش با اشاره به تجارب سایر کشورها در حوزه تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، اظهار کرد: در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ که تورم در آمریکا و انگلستان بالا بود، شرکت‌ها را ملزم به تجدید ارزیابی دارایی‌ها کردند، ژاپن نیز در ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ نیز این راهکار را اجرا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: کشورهایی که سطح تورم بالایی را تجربه می‌کنند عموما در معرض عدم شفافیت صورت‌های مالی قرار می‌گیرند در همین راستا به منظور ایجاد چشم‌انداز مناسب‌تر، بهتر است تجدید ارزیابی را انجام دهند.

کد خبر 32597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =