۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
شکایت سهامداران بورس از چیست؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه بعد از یک روند صعودی، اصلاح برای بازارسرمایه لازم است، اما سهامداران بورس این روزها از نوع و نحوه اصلاح بازار شکایت دارند و به عبارتی اصلاحی که بازار در چند ماه اخیر تجربه کرده بیش از آنکه ناشی از عوامل درونی شرکت‌ها باشد ناشی از تحمیل یک موج منفی خبری و همچنین انتشار شایعاتی بود که موجب خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار بورس شد.

سعید امیرشاهکرمی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس، بیان کرد: بازارسرمایه در چهار ماه گذشته با چالش‌های گوناگونی دست‌وپنجه نرم کرده که این مهم منجر به نارضایتی فعالین بورس شده است.

**دلیل فرار حقیقی‌ها از بورس

به گفته او بعد از یک روند صعودی، اصلاح برای بازارسرمایه لازم است، اما سهامداران بورس این روزها از نوع و نحوه اصلاح بازار شکایت دارند و به عبارتی اصلاحی که بازار در چند ماه اخیر تجربه کرده بیش از آنکه ناشی از عوامل درونی شرکت‌ها باشد ناشی از تحمیل یک موج منفی خبری و همچنین انتشار شایعاتی بود که موجب خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار بورس شد.

وی معتقد است که اخبار مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا، تعرفه‌های مالیاتی و تاثیر منفی آن‌ها بر صورت‌های مالی صنایع مختلف بخصوص کامودیتی‌ها، موجب شد تا حقیقی‌ها تصمیم به خروج از بازار بگیرند.

**عواقب عملکرد نامطلوب تیم اقتصادی دولت

امیرشاهکرمی، با اشاره به عملکرد نامطلوب تیم اقتصادی دولت سیزدهم در طول دو سال سکانداری، عنوان کرد: دولت با اجرای سیاست‌های متناقض موجب شد تا افق اقتصادی کشور برای تولیدکنندگان و به تبع آن سهامداران مبهم شود و از سویی مصوبات اقتصادی دولت در این مدت به نحوی بود که حس نااطمینانی و سردرگمی نسبت به آینده در بین فعالین اقتصادی کشور ظهور کرد.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه گفت: در شرایطی که تولید کننده‌های ایرانی بخاطر تحریم‌های گسترده با محدودیت‌های زیادی در زمینه تامین مواد اولیه و فروش محصولات روبرو هستند، دولت به جای حمایت از بخش خصوصی به فکر رفع ناترازی‌های مالی و تامین بودجه خود است.

وی در نتیجه موارد ذکر شده، گفت: شرایط نابسامان اقتصادی کشور موجب شده تا بازار بورس بعنوان دماسنج اقتصادی، روزهای خوبی را سپری نکند و نباید فراموش کرد که پیش نیاز یک بازار پویا، امنیت اقتصادی تولید کننده است. 

**چرا بازارسرمایه تابع تورم است؟

به عقیده او تولیدکننده‌ای که هر از گاهی با یک چالش از سمت دولت مواجه است نمی‌تواند اقدامات موثری در جهت ارتقا تکنولوژی تولید و افزایش سهم خود از بازار را عملیاتی کند.

امیرشاهکرمی، در نهایت عنوان کرد: بر اساس دلایل ذکر شده است که بازار بورس ایران به یک بازار دلار محور و تابع تورم مبدل شده که تاثیر پذیری بسیار زیادی از نرخ دلار دارد؛ بازاری که باید طرح‌های تولیدی و توسعه‌ای شرکت‌ها محرک آن باشد، به تابعی از انتظارات تورمی و افزایش نرخ فروش شرکت‌ها تبدیل شده است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 32953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =