۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

P/E ttm بازار نشان‌دهنده روند صعودی است؟   

علیرضا صبحی کمال_کارشناس بازارسرمایه
P/E ttm بازار نشان‌دهنده روند صعودی است؟   

یک کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: P/E ttm بازار در ابتدای شهریورماه به محدوده ۷.۷ واحد رسیده بود که این کانال، محدوده مهم حمایتی این نسبت است و هر زمان این عدد به محدوده ذکر شده رسیده، شاهد یک رشد در شاخص کل بوده‌ایم، بنابراین امید است که شهریور، ماه خوبی برای بازار باشد.

علیرضا صبحی کمال، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس عنوان کرد: شاخص‌کل بورس از اردیبهشت ماه روند ریزشی را تجربه کرده بود اما سرانجام در تاریخ یکم شهریور ماه در محدوده یک میلیون و ۹۳۷ هزار واحدی مورد حمایت قرار گرفت.

**رشد بیش از ۵ درصدی بورس در ۲ روز گذشته

او با اشاره به این موضوع که در ۲ روز گذشته بازارسرمایه رشد بیش از ۵ درصدی و از سویی ورود پول بیش از هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده است، خاطرنشان کرد: در مدت زمان ذکر شده ارزش معاملات توانسته بالای ۵ هزار میلیارد تومان باقی بماند که نسبت به روزها و هفته‌های گذشته عدد قابل قبول‌تری به حساب می‌آید.

به عقیده وی در صورتی که شاخص‌کل بتواند در روز آینده بالای محدوده ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد تثبیت شود، می‌توان به شروع روند صعودی بازارسرمایه امیدوار شد.

**نقدینگی در مسیر بورس

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه برگشت سودهای تقسیمی شرکت‌ها به بازار نکته امیدبخش بازارسرمایه است، گفت: در شهریورماه شاهد واریز سود بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازار خواهیم بود که حتی اگر نیمی از این سودهای تقسیمی به بازار بازگردد، می‌تواند منجر به ورود نقدینگی بسیاری به بازارسرمایه شود. 

صبحی‌کمال، همچنین عنوان کرد: P/E ttm بازار در ابتدای شهریورماه به محدوده ۷.۷ واحد رسیده بود که این کانال، محدوده مهم حمایتی این نسبت است و هر زمان این نسبت به این محدوده رسیده، شاهد یک رشد در شاخص کل بوده‌ایم، بنابراین امید است که شهریور، ماه خوبی برای بازار باشد.

**پیشبینی شاخص‌کل در میان مدت و  بلند مدت

به گفته وی در میان‌مدت انتظار می‌رود که شاخص بتواند محدوده ۲.۳۷۰.۰۰۰ را به خود ببیند و همچنین در بلند مدت و تا انتهای سال نیز امید است شاخص ۲.۷۰۰.۰۰۰ را نظاره‌گر باشیم.

او یکی از دلایلی که موجب طولانی‌تر شدن زمان و مقدار ریزش شاخص‌کل بورس شده را انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد صنایع، بورس‌کالا و به خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دانست و گفت: در صورتی که اخبار مثبتی به بورس تزریق شود، از میزان هراس سرمایه‌گذاران کاسته خواهد شد و آن‌ها با اعتماد بیشتری اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند.

**عواقب اختلال و کندی هسته معاملات چیست؟

این کارشناس بازارسرمایه با یادآوری اختلال و کندی هسته معاملات در روز جاری، بیان کرد: متاسفانه اختلال و کندی هسته معاملات اتفاق جدیدی در بازار نیست و معمولا در شرایطی که حجم معاملات و سفارشات بالا می‌رود شاهد اینگونه اتفاقات هستیم که این موضوع باعث ایجاد بی اعتمادی و ترس در سرمایه‌گذاران می‌شود که شاید جبران این بی اعتمادی‌ها به آسانی صورت نگیرد.

**بهترین زمان برای عرضه‌اولیه سهام شرکت‌ها

صبحی‌کمال، در خصوص تاثیر عرضه‌اولیه‌ای که قرار است در هفته‌جاری رخ دهد، اظهار کرد: معمولا در سنوات گذشته هنگامی که عرضه‌اولیه‌ای صورت می‌گرفت شاهد کمی فشار عرضه در بازار بودیم اما اینگونه عرضه‌ها معمولا کوتاه مدت است و نمی‌تواند بر روند بلند مدت شاخص بورس تاثیر بگذارد اما با توجه به عرضه ۶۳۰ میلیون برگ سهام تامین سرمایه کاردان، ممکن است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کمی با فشار فروش مواجه شویم.

او در پایان خاطر نشان کرد: به صورت کلی به جریان انداختن عرضه‌های اولیه و پذیره‌نویسی‌ها در زمانی که قیمت عموم سهام شرکت‌ها دارای حباب نیست و در پایین‌ترین حالت خود قرار دارند سیاست درستی نیست و بهتر است زمانی که بازار در اوج خود به سر می‌برد و عموم سهام شرکت‌ها دچار حباب قیمتی شده‌اند، برای جذب نقدینگی و اجتناب از افزایش حباب، سهام شرکت‌های موردنظر عرضه اولیه شوند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =