ارزیابی تکنیکال و بنیادی روند شاخص و عوامل موثر

تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی تکنیکال و بنیادی روند شاخص و عوامل موثر، اثر افزایش نرخ دلار مبادله‌ای در گروه‌های صادراتی را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، نیما میرزایی با انتشار مطلبی با عنوان "روند صعودی بورس آغاز شد؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: شاخص بورس دیروز مجددا کانال ۲ میلیون واحد را پس گرفت و در دو روز گذشته نیز وضعیت مناسبی داشت. از نظر تکنیکال نماگر اصلی بورس در موقعیت نسبتا مناسبی قرار گرفته و احتمال ادامه‌دار بودن این رشد بیشتر از سایر سناریوها است.

هر چند دریافت تاییدیه‌های نهایی جهت آغاز و ادامه روند صعودی پرقدرت، نیازمند مشاهده پیام های دیگر از تابلوی معاملاتی و اندیکاتورهای مختلف است اما با توجه به افزایش ارزش معاملات و عبور شاخص از محدوده ۲ میلیون و شکست میانگین متحرک ۳۵ روزه، خوش‌بینی‌هایی وجود دارد که روند نزولی آغاز شده از میانه اردیبهشت‌ پایان یافته باشد یا دست‌کم بازار وارد دوره نوسانی شده باشد و شاخص کل و عمده سهام بازار کف‌های پایین‌تری را نبینند.

از نگاه تکنیکال تثبیت شاخص بورس بیش از ۲.۰۵۰ میلیون واحد، کمک زیادی به احتمال صعودی شدن بازار سرمایه خواهد کرد. ادامه‌دار بودن رشد ارزش معاملات موضوعی است که در دو روز اخیر بعد از مدت‌ها در بازار سرمایه شکل گرفته و این موضوع تاییدیه مستحکمی است که روند ایجادشده روند باثباتی باشد.

از منظر بنیادی نیز عملیاتی شدن اخباری که توسط وزیر اقتصاد در خصوص تعدیل نرخ گاز و احتمالا فرمول‌ بندی کردن آن با نرخ‌هایی کمتر از ۷ هزار تومان داده شده، کمک شایانی به بازگشت روزهای خوش بورس خواهد کرد. این موضوعی بود که انتظار می رفت از ابتدای شهریور رخ دهد و عملیاتی شدن آن می‌تواند سهامداران و فعالان بازار سرمایه را در خصوص شروع روند مثبت مطمئن‌تر کند.

علاوه بر این وزیر صنعت نظرات کاملا موافقی با حذف قیمت‌گذاری دستوری مخصوصا در حوزه خودرو دارد و زمزمه‌هایی مبنی بر برگشت خودرو به بورس کالا یا فروش در حاشیه قیمت بازار را مطرح کرده است. این موضوع هم در صورتی که از وعده و مصاحبه فراتر رود و به عمل برسد طبیعتا اثر بسیاری بر ادامه‌دار بودن مسیر صعودی بورس که معمولا با لیدری گروه خودرویی‌ همگام است، خواهد گذاشت.

موضوع آخر هم نرخ دلار است و باید آن را از دو جنبه دلار آزاد و دلار مبادله ایی بررسی کرد. اگر نرخ دلار در بازار آزاد بتواند دست‌کم در کانال ۴۹ هزار تومان بماند از نظر روانی کمک شایانی به سهامداران برای ادامه سهامداری خواهد کرد.

در مورد دلار مبادله‌ای نیز زمزمه‌هایی در مورد تغییر و افزایش نرخ مطرح شده و در صورت عملیاتی شدن این زمزمه‌‎ها در تمام گروه‌های صادراتی بورسی قطعا موجب رشد شده و جهش شاخص کل را در پی خواهد داشت.

کد خبر 33378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =