اگر یارانه دریافت نکرده‌اید بخوانید / چگونه دهک‌بندی را تغییر دهیم؟

با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پنج دهک اول درآمدی درحالی می‌توانند از امتیاز تشویقی این طرح بهره‌مند شوند که ۵۰ درصد یارانه‌شان را از میان ۱۱ قلم کالای اساسی تعریف شده و از میان ۹۰ هزار فروشگاه متصل به طرح خریداری و مصرف کنند، این در حالی است که قرار است به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه «شما» متصل شده‌اند هم فراهم شود.

به گزارش بیداربورس  طرح کالابرگ الکترونیک به منظور حفظ سفره غذایی مردم از تورم اجرا شده تا مردم دچار مشکل تغذیه‌ای نشوند. از همین رو ۱۱ قلم کالای استاندارد در سبد تغذیه‌ای تعریف شده است که مردم با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح می‌توانند اقلام موردنیاز سفره خود را خریداری کنند.

خرید این ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق طرح کالابرگ، شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر UF، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر است که با استفاده از مبلغ یارانه، خانوارها با مراجعه به یکی از این ۹۰ هزار فروشگاه متصل می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

مرحله اول سراسری اجرای این طرح از ۱۳ خردادماه امسال آغاز شد؛ به گونه‌ای که میزان «یارانه» سه دهک اول درآمدی که صرفا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور را شامل می‌شد، مشروط به خرید ۷۰ درصد مبلغ یارانه از میان ۹ تا ۱۱ قلم، ۲۰ درصد افزایش یافت.

پس از آن در ۳۱ تیرماه، مرحله جدید طرح کالابرگ در حالی شروع شد که شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالاهای اساسی، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد، به طوریکه سرپرستان خانوار در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی (معادل ۵۰ درصد) افزایش اعتبار بدون سقف برایشان اعمال شد.

اما چندی پیش و همزمان با آغاز هفته دولت، سید صولت مرتضوی، وزیر رفاه اعلام کرد که یارانه تشویقی که به سه دهک اول پرداخت می‌شد، در قالب کالابرگ به ۵ دهک ارتقاء یافته است؛ به عبارتی اگر ۵ دهک اول، ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالا برگ (۱۱ کالایی)، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

به عبارتی بهره‌مندی از طرح مذکور اختیاری است و هر کسی بخواهد می‌تواند این ۴۰۰ هزارتومان را نقدی دریافت و کالایی دیگر خریداری کند، اما اگر ۲۰۰ هزارتومان را از سبد غذایی خریداری کند ۲ امتیاز به او داده می‌شود؛ امتیاز اول این است که دولت فاصله تورمی را پوشش می‌دهد و امتیاز دوم این است که ۱۲۰ هزار تومان دیگر نیز دریافت خواهد کرد.

اما در همین راستا پرسش‌هایی از سوی شهروندان مطرح شده است که وزارت رفاه به چند سوال متداول درخصوص طرح کالابرگ الکترونیک پاسخ داده است:

ـ چه کسانی مشمول دریافت اعتبار می‌شوند؟

خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مشمول دریافت یارانه هستند.

ـ من مشمول دریافت بوده‌ام اما اعتبار را دریافت نکرده‌ام؟

پس از نصب برنامه کاربردی «شما» نسبت به مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید. خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مشمول دریافت یارانه هستند.

ـ من مشمول دریافت یارانه نیستم، با این وضع باید چه کنم؟

جهت ثبت درخواست بررسی وضعیت خانوار برای دریافت یارانه به سامانه WWW.hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

ـ مبلغ اعتبار چقدر است؟

مبلغ اعتبار به میزان یارانه دریافتی خانوار است.

ـ اعتبار در حساب کدام یک از اعضای خانوار شارژ شده است؟

اعتبار به سرپرست خانوار تخصیص داده شده است و از کلیه کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد.

ـ اعتبار به کدام حساب سرپرست خانوار واریز شده است؟

اعتبار به حساب بانکی واریز نمی‌شود. این اعتبار بر روی کد ملی شارژ می‌شود. با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

ـ پیامک شارژ/ واریز اعتبار را دریافت نکرده‌ام. چگونه مانده اعتبار خود را استعلام بگیرم؟

میزان و مانده اعتبار از دو طریق قابل مشاهده است: از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۲۸*۷۸۸* یا با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که می‌توانید از طریق برنامه‌های بازار یا مایکت با مراجعه به سایت شما به آدرس Shoma.sfara.ir آن را نصب کنید. گوشی‌های دارای سیستم عامل Ios باید به صورت مستقیم از سایت شما به آدرس Shoma.sfara.ir دانلود کنند.

ـ چگونه از اعتبار استفاده کنم؟

با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی «شما» یا سایت Shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند می‌توانید از خرید اعتباری استفاده کنید.

ـ کالاهایی که شامل اعتبار می‌شوند، کدام‌اند؟

اقلام کالای اساسی شامل: شیر و ماست کم‌چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج است. برای مشاهده جدول کالاهای اساسی می‌توانید به برنامه کاربردی «شما» یا سایت Shoma.sfara.ir مراجعه کنید.

ـ آیا در این طرح کالای خاصی ارائه می‌شود؟

خیر، افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجازی دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

ـ چه اصنافی تحت پوشش هستند؟

عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، فروشگاه‌های محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونی‌های مصرف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

ـ آیا امکان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؟

بله فهرست فروشگاه‌های مجاز و آدرس آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس Shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی «شما» قابل مشاهده است.

ـ آیا می‌توان کل اعتبار را صرف خرید یک یا چند قلم کالای اساسی کرد؟

بله، این امکان فراهم است که مردم براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند.

ـ آیا در یک خرید باید از اعتبارم استفاه کنم یا امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد؟

بله، امکان استفاده از اعتبار در چند مرحله خرید وجود دارد.

ـ شارژ اعتبار به صورت ماهیانه است؟

بله، یارانه ماه بعد، یک ماه زودتر در حساب کالابرگ الکترونیکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود.

ـ اعتراض به دهک‌بندی و ارائه درخواست بازبینی چگونه است؟

ثبت اعتراض به دهک‌بندی خانوار، فقط در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سایت امکان‌پذیر است.

ـ چگونه می‌توان از اعتبار در خرید استفاده کرد؟

با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار مانند خریدهای معمولی با استفاده از کارتخوان می‌توانید خرید را انجام دهید.

ـ آیا کارمزدی از سوی شخص دارنده کارت باید به فروشنده پرداخت شود؟

خیر، خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

ـ از چه فروشگاه‌هایی در این طرح امکان خرید وجود دارد؟

فروشگاه‌های مجاز که آدرس آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی «شما» قابل مشاهده است.

ـ آیا امکان استفاده از اعتبار در خریدهای اینترنتی وجود دارد؟

بله، به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه «شما» متصل شده‌اند، فراهم می‌شود.

ـ آیا تمام کارت‌های بانکی اعضای خانواده قابل استفاده است؟

خیر، فعلا با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

ـ اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، در صورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توانید به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت کنید.

ـ اگر پذیرنده کم‌فروشی یا گران‌فروشی کند به کدام مرجع باید شکایت کرد؟

از طریق سامانه ۱۲۴ وزارت صمت- داخلی ۶

ـ اگر پذیرنده از ارائه جنس با کیفیت خودداری کند یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی کند؟

شکایت از واحد صنفی سامانه ۱۲۴- داخلی ۶

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 33602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =