۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
قیمت نفت به قله ۹ ماهه صعود کرد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر افزایش بهای معاملات دیزل در آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به محدودتر شدن عرضه، حدود یک درصد صعود کرد و به بالاترین حد خود در ۹ ماه اخیر رسید.

به گزارش بیداربورس، بهای معاملات نفت برنت با ۷۳ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۹۰ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۴ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، در ۸۷ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه بسته شد.

هر دو شاخص برای ششمین روز متوالی، از نظر فنی در محدوده بیش خرید قرار گرفتند و نفت برنت به بالاترین حد خود از ۱۶ نوامبر و وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین حد خود از ششم سپتامبر صعود کرد. نفت برنت و شاخص نفت آمریکا هفته گذشته، حدود دو درصد رشد هفتگی داشتند که دومین رشد هفتگی متوالی هر دو شاخص بود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: قیمت نفت همچنان تحت تاثیر عوامل بخش عرضه قرار دارد. هیچ تردیدی نیست که اوپک پلاس، بازار را تا زمستان در محدودیت عرضه نگه می‌دارد.

عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین اعضای گروه اوپک پلاس هستند، هفته گذشته محدودیت عرضه داوطلبانه خود به میزان مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند.

به گفته تحلیلگران کومرس بانک، پایان دادن به کاهش داوطلبانه تولید در آخر سال بدون این که باعث کاهش قیمت‌ها شود، برای عربستان سعودی دشوار خواهد بود.

عاملی که روز جمعه از رشد قیمت نفت حمایت کرد، رشد حدود سه درصدی بهای معاملات دیزل در آمریکا بود و باعث شد بهای معاملات نفت کوره هم حدود سه درصد افزایش پیدا کند.

معامله‌گران انرژی گفتند: تعطیلات فصلی پالایشگاهی روسیه در سپتامبر، احتمالا صادرات دیزل را کاهش می‌دهد اما باعث افزایش صادرات نفت می‌شود.

در این بین، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، روز جمعه به پکن رسید که نخستین سفر او به پکن در پنج سال گذشته بود. چین، بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و ونزوئلا به عنوان یکی از اعضای اوپک، صاحب بزرگترین ذخایر قطعی نفت در جهان است.

بازار نفت همچنان نگران دورنمای تقاضا در چین است که روند احیای پساکرونایی بسیار کندی داشته و تدابیر محرک مالی این کشور، ضعیف‌تر از حد انتظارات بوده است. آماری که پنج شنبه گذشته منتشر شد، نشان داد صادرات و واردات چین در اوت با کاهش تقاضای خارجی و هزینه مصرفی ضعیف، کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، معامله‌گران نفت همچنان به نظاره آن نشسته اند که آیا بانک‌های مرکزی در آمریکا و اروپا، به ادامه مبارزه با تورم از طریق افزایش نرخ‌های بهره ادامه می‌دهند.

کد خبر 33800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =