سهامداران در انتظار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها و احتمال تکمیل اتفاقات خوش بورس!

دو تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی گذشته و حال بورس، اعلام کردند سهامداران در انتظار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها بوده و شاید اتفاقات خوش تکمیل شود.

به گزارش بیداربورس، دو تحلیلگر بازار سرمایه درباره اوضاع روزهای گذشته بورس که با رشد اندک ارقام شاخص و عدم افزایش ارزش معاملات همراه شده، نکاتی را به دنیای اقتصاد اعلام و آینده را پیش بینی کردند.

**سهامداران در انتظار  گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها

کامل ابراهیمیان: ارزیابی کلی بازارسرمایه از ابتدای سال نشان می دهد تا اواسط اردیبهشت، روند صعودی داشت اما با داستان مصوبه خوراک گاز پتروشیمی و تبعات آن و همچنین قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت روی محصولات خودروسازان و توقف عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد. قطع برق صنایع و کاهش تولید هم در خرداد پیش آمد و همه اتفاقات دست به دست هم داد تا اصلاح حدود۵۰ درصدی بسیاری از نمادها رخ دهد.

با بازنگری در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع و واگذاری قیمت‌گذاری‌ها به سازمان حمایت از یکسو و روند رو به رشد قیمت‌های جهانی بویژه نفت، فلزات و مشتقات نفتی از سوی دیگر، وضعیت بازار سرمایه از حالت روانی منفی فاصله گرفت و طی سه هفته اخیر متعادل بود. در این میان گزارش‌های مرداد و پنج ماهه شرکت‌ها نیز منتشر شد که اکثر آنها نسبت به مدت مشابه قبل رشد فروش داشتند.

فاصله گرفتن بازار سرمایه از روند منفی، بازیابی اعتماد از دست رفته و بازگشت سرمایه‌گذاران کمی زمان‌بر است اما عوامل موثری وجود دارد که می‌تواند وضعیت را بهتر کند. یکی از این عوامل، گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها است که عمدتا تا انتهای مهر منتشر و پیش‌بینی می‌شود مطلوب باشد.

وضعیت قیمت‌های جهانی نیز مساعد است و تصمیم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درخصوص تغییر نرخ ارز از ۲۸.۵ هزار تومانی به مرکز مبادله نیز درستی بود که اثر را در سودآوری شرکت‌ها نشان خواهد داد. بنابراین برآورد می‌شود بازار سرمایه تا انتهای سال روند مثبت و رو به رشدی داشته باشد.

بازار به‌ صورت سنتی معمولا بعد از فصل مجامع، حالت رکودی می‌گیرد که این دوره بطور معمول سه ماه طول می‌کشد. البته این موضوع قطعیت ندارد. به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها، فاصله گرفتن خودرویی‌ها از قیمت‌گذاری دستوری، رشد قیمت های جهانی، بهبود کرک اسپرد پالایشی، افزایش نسبی برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و افزایش نسبی قیمت فلزات اساسی نسبت به سه‌ماه اول سال می‌توان شاهد روند مطلوبی در نیمه دوم سال بود. 

**تکمیل پازل اتفاقات خوش بازار سرمایه ؟

حسن حسین‌نیا: کلیت بازار در هفته‌های اخیر رشد خاصی نداشت و فقط شاخص کل و برخی شرکت‌های بزرگ رشد داشتند. شرکت‌های کوچک نیز عموما رشد خاصی را تجربه نکردند. به‌صورت تجربی و سالانه معمولا در هفته‌های انتهای شهریور عرضه بیشتر حقوقی‌ها مشاهده و سمت خرید کمی عقب‌نشینی می‌کند و این مسائل فصلی و تکراری سالانه پیش می‌آید.

در بررسی ریزتر معاملات روزانه و برای مثال معاملات دوشنبه هفته جاری هرچند ارزش کل معاملات افت داشت اما بیشتر این افت در دو روز اخیر به ارزش معاملات صندوق‌های سهامی مربوط می‌شود که این موضوع تاییدکننده همان اتفاق سنتی انتهای شهریور است و معمولا شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌ گذاری فعالیت های مالی را کمتر می‌کنند. به همین دلیل احتمالا در هفته آینده شاهد تفاوت در معاملات خواهیم بود و خریداران قدرتمند برمی‌گردند.

بررسی عوامل بنیادی نوعی انتظار رشد نشان می دهد. صنعت خودرو حالت لیدری دارد و منتظر است نتیجه نهایی تصمیمات شورای رقابت را مشاهده کند. چنانچه افزایش قیمت مدنظر اعمال شود، رشدی در ارزش معاملات و قیمت نمادهای خودروساز دیده می شود.

از طرف دیگر یکی از نمادهای مهم و اثرگذار بازار "شستا" است که هفته آینده گزارشی از صورت‌های مالی منتشر می‌کند و اگر سود شناسایی‌شده طبق انتظارات باشد، می‌تواند اثر مناسبی بگذارد.

بررسی کلیت متغیرهای اثرگذار بر بازار از منظر بنیادی اعم از دسترسی دولت به دلار (که بعد از آزادسازی‌ها وضعیت مطلوبی دارد) نشان می دهد می توان شاهد کاهش تامین نقدینگی و انتشار اوراق توسط بانک مرکزی و دولت بود که این موضوع بر بازار اثر خواهد گذاشت. علاوه بر این نرخ بهره بین بانکی، حالت ثابت با افت‌های کوچک داشته که این هم اتفاق مطلوبی است.

انتظارات تورمی نیز نسبتا کاهش یافته و باعث می‌شود بازارهای رقیب در کوتاه‌مدت تقویت نشوند. چنانچه درباره خودروسازان که لیدر محور هستند هم وضعیت به نفع باشد پازل اتفاقات خوش برای بازار سرمایه تکمیل خواهد شد.

کد خبر 34050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =