پیش‌بینی شاخص ۳.۱ میلیونی و پیشنهاد به دولت برای کاهش نرخ سیمان و فولاد

دو کارشناس ضمن انتقاد از حاشیه سازی برخی مسئولان برای بورس‌ کالا و پیش بینی شاخص ۳.۱ میلیون واحدی تا پایان سال، پیشنهاد به دولت برای کاهش قیمت سیمان و فولاد دادند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه در واکنش به اظهارات رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام و وزیر راه درباره ساز و کار بورس‌کالا در گفت و گو با دنیای اقتصاد ضمن پیش بینی شاخص ۳.۱ میلیون واحدی تا پایان سال پیشنهاد دادند برای کاهش قیمت سیمان و فولاد، دولت گاز سوخت صنایع را رایگان کند.

**بررسی کارشناسانه یک اظهارنظر!

امیررضا اعلاباف: اخیرا یاسر جبرائیلی در توییتر اعلام کرده، ۴۰شرکت بورسی اعم از بانکی، فولادی، پتروشیمیایی و پالایشی سال ‌۱۴۰۱مجموعا ۹۵۷ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی داشتند که در ۱۴۰۰ این رقم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود. این سود نجومی که از سفره ملت کسر شده نه حاصل بهره‌وری که حاصل جهانی‌سازی قیمت‌ها و ساز و کار حراج بورس‌ کالا است. باید به این غارت سازمان‌ یافته پایان‌داد.

این اظهارات با واکنش‌های متعددی از سوی فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی روبرو شده‌ است. بطور کلی تنها مقصر تورم و افزایش قیمت‌ها دولت و انحصار چاپ پول متعلق به بانک‌مرکزی است. لذا در ساز و کار بورس‌کالا یا بازار آزاد، تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان مقصر افزایش قیمت‌ها و علت تورم نیستند و صرفا معلول آن محسوب می‌شوند.

به قول میلتون فریدمن اقتصاددان معروف، تورم تنها نوع مالیات است که نیازمند هیچگونه قانون و مصوبه نیست و دولت کسری‌ بودجه که در اثر سیاست‌ های اشتباه خود است را به‌جای اخذ مالیات مستقیم و غیرمستقیم از بنگاه‌ها و اشخاص در قالب کاهش قدرت خرید پول موجود در کیف‌پول مردم جبران می‌کند.

این موضوع با افزایش حجم پول در گردش در سطح ثابت تولید منجر به رشد سطح قیمت‌ها می‌شود و شرکت‌ها صرفا جهت پوشش رشد زنجیروار هزینه‌ها از یوتیلیتی گرفته تا مواد اولیه و حقوق و دستمزد و در راستای حفظ منافع سهامداران و حاشیه سود و عدم‌ کاهش بازده سرمایه شرکت اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند.

پس دیدگاه افرادی نظیر یاسر جبرائیلی در مخالفت با ساز و کار بازار آزاد و تاکید بر اقتصاد متمرکز ، بدون پشتوانه علمی و صرفا خوراک رسانه‌ای است که گسترش رانت و منافع خاص را به دنبال دارد.

اگر قصد کاهش قیمت سیمان و فولاد را دارند، می‌توانند از دولت درخواست کنند گاز سوخت را رایگان تخصیص دهد تا این شرکت‌ها بتوانند با قیمت پایین‌تر اقدام به‌فروش محصولات برای پروژه‌های دولتی کنند یا مابه‌تفاوت نرخ بورس‌کالا و نرخ مدنظر دولت پرداخت شود و از جیب سهامداران مظلوم عنایت نکنند.

به‌نظر می‌رسد هیچگونه یارانه‌ای در اقتصاد ایران بطور حقیقی وجود ندارد. لذا اقتصاد ساختار دورانی دارد و هر کسری که در یک نقطه ایجاد می‌شود با مازاد در بخش دیگر جبران می‌شود که عموما چاپ پول و تورم است.

**دورنمای نیمه دوم بازار

نیلوفر اقوامی: هفته نخست مهر ماه وزیر راه، بورس‌کالا را مقصر گرانی مسکن دانست و راهکار کنترل بازار مسکن را خروج سیمان و فولاد از بورس‌ کالا دانست. این اظهارات منجر به التهاب نمادهای مرتبط شد. کلیت بورس در اوایل هفته قبل از اظهارات بذر پاش تبعیت کرد و آهنگ بسیار ملایم نزولی را پشت‌ سر گذاشت.

برای جلوگیری از واکنش‌های مقطعی، مطلوب است تجزیه  و تحلیل‌های مقامات پس از امکان‌سنجی و قطعیت، رسانه‌ای شود. با توجه به‌وجود چهار روز معاملاتی در هفته گذشته، کندل هفتگی در سه روز نخست هفته منفی و چهارشنبه مثبت بود و توانست در مجموع ۱.۱ درصد کاهش ارتفاع را تجربه کرد و شاخص از ۲.‌۱۲۱ به ۲.۰۹۷ ‌میلیون واحد رسید.

حجم و ارزش معاملات هم بطور میانگین ۷.‌۲ میلیارد سهم و ۴.۱ هزار میلیارد تومان بود. با این وجود به‌نظر می‌رسد از اواخر سال همراه با رشد قیمت دلار و ورود پول به بورس همگام با رکود بازارهای رقیب، رشد بازار سرمایه هم با آن‌ همسو شود. در نیمه نخست سال، بورس در جایگاه جذابی برای سرمایه‌ گذاری از منظر ریسک به ریوارد قرار نداشت و نیازمند اصلاح برای رسیدن به نقاط جذاب و ‌خروج پول از سایر بازارها بود.

اکنون اکثر شرکت‌ها از منظر P/ E و P/ S در جایگاه جذابی برای سرمایه‌گذاری قراردارند و بازارهای مالی در محدوده‌های اصلاحی مناسب برای سرمایه‌ گذاری محسوب می‌شوند.

البته با توجه به روند مناسبات سیاسی، آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در کره‌جنوبی و مبادله زندانیان، تغییر نرخ پایه محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا و عوامل اثرگذار مثبت دیگر، انتظار می رود در نیمه‌ دوم سال گزارش‌ها نسبت به نیمه‌نخست عملکرد بهتری خواهند داشت و با حفظ شرایط فعلی شاخص‌ همگام با ورود پول و بالا رفتن ارزش معاملات از نظر ارزشی تا پایان سال ‌۳.۱ میلیون واحد را ببیند. البته این مقدار از لحاظ ارزشی محاسبه‌ شده و انتظار می رود قیمت و ‌عرضه و تقاضا به ارزش نزدیک شوند.

کد خبر 34500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =