۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
عامل اصلی رکورد بازار چیست؟

کارشناس بازار سرمایه با اعلام کف سالانه،شش، سه و یک ماهه نمادهای بورسی و فرابورسی، عامل اصلی رکورد بورس را معرفی کرد.

به گزارش بیداربورس، محسن ذوالفقاری با اشاره به تیغ دو لبه صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به عنوان آرام بخش و مُسکن یا عامل اصلی رکود فرسایشی بازار، اعلام کرد: برای پی بردن به عوامل اصلی رکورد بورس هیچ نیازی به دانش تخصصی و فوق حرفه ای نیست و کافی است نگاهی به آمار و ارقام ورود و خروج پول در نمادهای مختلف داشت.

از وقتی سرمایه گذاری در صندوق های ثابت جهت بیمه سرمایه و کاهش ریسک سرمایه گذار در مقابل نوسانات شدید به عنوان بهترین محل امن در دستور کار سهامداران حقیقی قرار گرفت، بازار نتوانست حتی در دوران رشد و رونق نسبی هم سر پا بماند. یا فرد سهامدار دانش لازم برای سرمایه گذاری در بورس و برای کسب سود برنامه دارد یا ندارد. وقتی فردی دانش کافی و برنامه ای برای کسب سود میان و بلند مدت ندارد چرا بجای سرمایه گذاری در بانک ها ، بورس را انتخاب کرده است؟

صندوق های سرمایه گذاری متنوع دیگری هم وجود دارند که هر چند بازده بسیاری نسبت به سهام ندارند اما یک نکته مشترک مثبت و قوی تر نسبت به صندوق های ثابت دارند و آن سبد متنوع از سهام شرکت های بنیادی و سودآور است. از سال ۹۹ که با ریزش تاریخی بورس مردم به بورس و حتی صندوق های سرمایه گذاری بدبین شدند، قیمت خودرو و مسکن و دلار چند برابر شد. چون سهامداران اصل سرمایه باقیمانده را از بورس خارج کردند اما سال گذشته با تبلیغات بسیار همان دسته از سرمایه گذاران جذب صندوق های ثابت شدند و خیال دولتمردان را از هر نظر آسوده کردند.

در سال های قبل دولت این ترس را داشت در صورت بی برنامگی و درجا زدن و عدم بازدهی بازار سرمایه مردم وارد بازارهای رقیب شوند اما اکنون با خیال راحت با در نظر گرفتن شرایط تخفیفی جذاب برای صندوق ها اوراق مشارکت را در کسری از ثانیه می فروشد و کسری بودجه را جبران می کنند و همان صندوق ها بعد از هر افت بازار اقدام به فروش اوراق به سهامداران می کنند.

با این روند و تا زمانی که سهامداران حقیقی حاشیه امنی به نام صندوق ثابت ایجاد کردند و ریسک لازم را نمی پذیرند بازار سرمایه هیچ رشدی را تجربه نخواهد کرد. راه برون رفت از رکود و بی رمقی خروج از حاشیه امن صندوق های ثابت است.

معایب صندوق های ثابت بسیار بیشتر از حواشی اقتصادی است و حتی سرمایه گذاری در بانک ها بسیار موثرتر از این صندوق ها است. چون زمانی که سهامدار در اثر ریزش یا بی اعتمادی پول را از بورس خارج می کند دولتمردان متوجه می شوند این پول ممکن است وارد هر بازاری شود و تمام برنامه های آنها را نقش برآب کند اما با حاشیه امن در این صندوق ها هم خیال دولت بابت تصمیمات خلق الساعه راحت است هم بانک مرکزی در کنترل دلار و طلا موفق است و هم بورس روز به روز وارد رکود می شود.

وقتی صندوق ثابت بیش از یکسال در محور نقاط سرمایه گذاری قرار گرفته و از آن حمایت می شود ،چطور انتظار رشد بورس می رود؟ با چه ساز و کاری می خواهید دولت را از تصمیمات منصرف کنید؟ بدون پذیرش ریسک سهام چطور ادعا می کنید از دانش و استراتژی مناسب برخوردارید حال آنکه با این نوع سرمایه گذاری بورس را به رکود فرسایشی سوق داده اید؟

اگر پاسخ این است که سرمایه گذاری در صندوق های ثابت در دوران نزول و درجا زدن بازار موجب حفظ اصل سرمایه می شود با چنین تفکر منفعلانه و ترسویی جز رکود و نزول و رنگ سرخ سود بیشتری به اهالی نخواهد رسید و سهامداران با این تفکرات ریسک گریز بیش از دولتمردان و حتی خسارت بارتر از  تصمیمات دولتمردان  و وجود آنها بیش از وجود صندوق های ثابت برای بازار سهام زیان بار است.

این دسته از سهامداران که جز به امنیت مطلق  سرمایه گذاری نمی اندیشند و فقط به دنبال فراهم بودن تمام شرایط مورد نظر برای رشد سهام هستند باید بدانند بازار سهام با سپرده بانکی متفاوت است و پیرمرد کشاورزی که توان تحمل استرس بورس و ادعای سهامداری و سواد بورسی ندارد و فقط دنبال حفظ اصل سرمایه جهت تداوم فعالیت حرفه است برای بورس صدها برابر ارزشمند تر و کارا تر از افرادی است که مدتها در صندوق های ثابت به امید رونق به انتطار نشسته اند.

بازار سرمایه بدون پول هایی که صرف خرید اوراق مشارکت و کسری بودجه دولت و جبران ضعف تصمیمات دولتمردان می شود تا ابد در همین رکود باقی خواهد ماند.

زیرا در شرایطی که ۲۳ نماد در کف سالانه، ۱۹۲ نماد در کف شش ماهه، ۲۷۲ نماد در  کف سه ماهه و ۵۲۶ نماد در کف یک ماهه قرار دارند و صندوق های ثابت اولویت سرمایه گذاری است، نمی توان جز به ترسو بودن و عدم تسلط بر مفاهیم ابتدایی بنیادی و تکنیکالی و یا عدم استراتژی و حتی بی برنامگی چنین افرادی رای داد. شروع درگیری حماس و اسراییل چند روز است اما فعالیت در صندوق های ثابت بیش از یکسال بلای جان بورس شده است.

کد خبر 34790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =