۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱

انتظار بازار برای افزایش قیمت دلار

احمد اشتیاقی_ کارشناس بازار سرمایه
انتظار بازار برای افزایش قیمت دلار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود اینکه انتظارات تورمی خاصی در هفته‌های اخیر شکل نگرفته، بازار انتظار دارد دلار نیمایی دوم به‌تدریج از قیمت ۳۸هزار و ۵۰۰ تومان خارج شود و ارقام بالاتری را باید به خود ببیند. این عامل نیز می‌تواند در صورت اجرایی شدن تاثیرات مثبت بسزایی بر اتمسفر بازار داشته باشد.

به گزارش بیداربورس  احمد اشتیاقی در خصوص شرایط بازار سرمایه به دنیای اقتصاد گفت: بازار سهام هفته متعادل کم‌جانی را پشت‌سر گذاشت. بازار سرمایه در شرایط کنونی صحنه نبرد متغیرهای مختلفی در خط مرزی ۲میلیون واحدی است. در هفته‌های گذشته ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک تاثیرات منفی بر بازار سهام داشتند. از جمله عوامل منفی تاثیرگذار بر عدم‌صعود بازار در هفته‌های اخیر، می‌توان به افزایش تنش‌ها و مناقشات بین‌المللی اشاره کرد که در چند هفته اخیر شرایط نامطلوب و پیش‌بینی‌ناپذیری را در بازارهای مالی حاکم کرده است. از این رو التهاب جنگ نبض بازارها به‌خصوص بازار سهام را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر بالا بودن نرخ اوراق بدهی است که بازار سهام با خود چنین استنباط می‌کند که در شرایط کنونی بخشی از کسری بودجه قرار است از اوراق بدهی جبران شود و احتمال افزایش مجدد این نرخ نیز وجود دارد. از این رو ترس عدم ورود نقدینگی به بازار سهام و جاری شدن آن به سمت اوراق بدهی یکی از ریسک‌هایی است که روح بازار را سخت آزرده کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تغییرات نرخ ارز در هفته‌های اخیر به عنوان یکی دیگر از ریسک‌های تاثیرگذار بر بازار گفت: نرخ ارز نیز به عنوان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سهام، در هفته‌های اخیر همگام با افزایش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی، التهاب عجیبی را تجربه کرده است؛ به طوری که تقریبا از اواسط ماه گذشته نرخ ارز هم‌زمان با افزایش تنش‌ها، از محدوده‌های ۴۹هزار تومانی افزایش قیمت داشت و تا محدوده‌های ۵۳هزار تومان نیز قیمت خورد. با این وجود اواخر مهرماه التهاب بازار ارز کمی فروکش کرد و در محدوده‌های ۵۰ تا ۵۱هزار تومان در مقطع فعلی آرام گرفته است. از این رو تا زمانی که سایه جنگ بر بازارهای مالی سنگینی کند، التهاب اسکناس آمریکایی می‌تواند تداوم داشته باشد. از طرفی بازارهای مالی موازی شرایط چندان مساعدی را سپری نمی‌کنند. همچنین افزایش کسری بودجه دولت می‌تواند موجب افزایش عرضه سهام توسط حقوقی‌های صندوق‌هایی همچون صندوق‌های بازنشستگی شود که خود می‌تواند افزایش ارتفاع شاخص‌های اصلی بازار سهام را با چالش‌هایی روبه‌رو کند.

اشتیاقی درمورد مولفه‌های مثبت این روزهای بازار ادامه داد:  P/E‌های ارزنده‌ای که در سطح صنایع گوناگون وجود دارد می‌تواند عامل حائز اهمیتی برای رشد بازار باشند. بنابراین چنین به میان می‌آید با وجود اینکه انتظارات تورمی خاصی در هفته‌های اخیر شکل نگرفته، بازار انتظار دارد دلار نیمایی دوم به‌تدریج از قیمت ۳۸هزار و ۵۰۰ تومان خارج شود و ارقام بالاتری را باید به خود ببیند. این عامل نیز می‌تواند در صورت اجرایی شدن تاثیرات مثبت بسزایی بر اتمسفر بازار داشته باشد. وی همچنین ادامه داد: صعود یا نزول بازار در ماه‌های آینده بستگی به مسیر تحولات بین‌المللی و تصمیم‌های سیاستگذاران در بخش‌های اقتصادی دارد. از این رو در صورتی که مولفه‌های مثبتی که عنوان شد در نبرد با متغیرهای منفی پیروز شوند، بازار می‌تواند وضعیت بهتری را در هفته‌های پیش رو دنبال کند. اشتیاقی در پایان افزود: به نظر می‌رسد بازار هفته متعادلی را پیش رو داشته باشد و بازار سهام نیز هفته به‌نسبت کم‌رمق و متعادلی را با وجود شرایط ثابت تجربه خواهد کرد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =