صعود و نزول شاخص منوط به تحولات سیاسی و برنامه های اقتصادی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وابستگی صعود و نزول شاخص به تحولات بین‌المللی سیاسی و نظامی و برنامه های اقتصادی، روند معاملات هفته جاری را پیش بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، احمد اشتیاقی با اشاره به پشت سر گذاشتن هفته متعادل کم‌جان در بازار سهام و با انتشار مطلبی با عنوان "تداوم هفته متعادل بازار" در دنیای اقتصاد، اعلام کرد: بورس در شرایط کنونی صحنه نبرد متغیرهای مختلفی در خط مرزی ۲ میلیون واحدی است.

هفته‌های گذشته ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک اثرات منفی بر بازار داشتند که از جمله آن می‌توان به افزایش تنش‌ها و مناقشات بین‌المللی اشاره کرد. از این رو التهاب جنگ نبض بازارها بخصوص بورس را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد.

نکته حائز اهمیت دیگر بالا بودن نرخ اوراق بدهی است که استنباط می شود در شرایط کنونی بخشی از کسری بودجه قرار است از اوراق بدهی جبران شود و احتمال افزایش مجدد این نرخ نیز وجود دارد. از این رو ترس عدم ورود نقدینگی و جاری شدن آن به سمت اوراق بدهی یکی از ریسک‌ها است.

نرخ ارز نیز به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار در هفته‌های اخیر همگام با افزایش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی، التهاب عجیبی را تجربه کرد. به طوری که تقریبا از اواسط ماه گذشته هم‌زمان با افزایش تنش‌ها از ۴۹ تا ۵۳ هزار تومان نیز رشد کرد اما اواخر مهر التهاب بازار ارز کمی فروکش کرد و در محدوده‌ ۵۰ تا ۵۱ هزار تومانی آرام گرفت. از این رو تا زمانی که سایه جنگ بر بازارهای مالی سنگینی کند، التهاب دلار تداوم دارد.

از طرفی بازارهای رقیب شرایط چندان مساعدی را سپری نمی‌کنند. افزایش کسری بودجه دولت می‌تواند موجب، افزایش عرضه سهام توسط حقوقی‌های صندوق‌هایی همچون صندوق‌های بازنشستگی شده و شاخص‌های اصلی بورس را با چالش‌هایی روبرو کند. نسبت های P/E‌ ارزند صنایع هم می‌تواند عامل مهمی برای رشد بازار باشند.

بنابراین با وجود اینکه انتظارات تورمی خاصی در هفته‌های اخیر شکل نگرفته، انتظار می رود دلار نیمایی دوم به‌تدریج از قیمت ۳۸.۵ هزار تومان خارج شود و ارقام بالاتری را ببیند. صعود یا نزول شاخص در ماه‌های آینده هم بستگی به مسیر تحولات بین‌المللی و تصمیم‌های سیاست گذاران در بخش‌های اقتصادی دارد.

از این رو در صورتی که مولفه‌های مثبت در نبرد با متغیرهای منفی پیروز شوند، وضعیت بهتری در هفته‌های پیش رو دنبال می شود. به نظر می‌رسد هفته به‌ نسبت کم‌رمق و متعادلی با وجود شرایط ثابت تجربه شود.

کد خبر 35493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =