۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

پنج نکته مهم برای پیشبینی بورس این هفته

 حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه
پنج نکته مهم برای پیشبینی بورس این هفته

هفته پیش رو گذر از جنگ بورس کامل خواهد شد و عیار ادامه روند کوتاه مدت آن مشخص می شود.

به گزارش بیداربورس حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه در فردانامه درخصوص شرایط بورس در هفته پیش رو به پنج نکته اساسی و تاثیرگذار اشاره و بیان کرد: 

پایان برگشت

بورس 3 هفته درگیر جنگ غزه بود و منفی به نسبت قابل توجهی در این سه هفته تجربه شده است؛ دو هفته طول کشید تا قسمت عمده این منفی جبران شود. البته این جبران در تمام سهم ها نبود و برخی هنوز فاصله زیادی تا جبران دارند. هفته پیش رو گذر از جنگ بورس کامل خواهد شد و عیار ادامه روند کوتاه مدت آن مشخص می شود. در حالی که قیمت سهم ها با رویکرد سرمایه گذاری 6 ماه تا یکسال جذاب به نظر می رسد، نبود پول اما بسیاری را در کوتاه مدت مردد می کند. هفته  پیش رو چالش جذابیت و نبود پول می تواند نوسان قابل توجه در نمادها ایجاد کند. برای خرید شاید قیمت های بسیار جذابی در هفته ی پیش رو در دسترس باشد.

داستان های جذاب

تغییر محسوسی در متغیرهای تاثیرگذار بر درآمد و سود شرکت ها در کوتاه مدت قابل تصور نیست. از سوی دیگر تغییر در سیاست های پولی که بتواند محرک سرمایه گذاری در سهام باشد و موجب رشد پی بر این نمادها شود فعلا قابل مشاهده نیست. به همین دلیل توجه در بورس به داستان های جذاب در حد بالایی قرار دارد. چون ورود سرمایه به بازار هم نداریم، همه سعی می کنند اصل داستان را بخرند. داستان هایی مثل تجدید ارزیابی نمادهای مختلف، آگهی مزایده بلوک مدیریتی، فروش دارایی و البته واگذاری دارایی ها (در گروه بانکی) می تواند از جمله داستان های جذاب در هفته آتی باشد.

خرید حقوقی

برخی حقوقی ها در حال حاضر به دلایل مختلف پول دارند. سود سهام گرفته اند، اوراق دولتی که داشته اند سررسید شده و پولش را گرفته اند (خصوصا بیمه ای ها) و دلایل دیگر. همین باعث شده در حال حاضر این شرکت ها به دنبال خرید بلوکی باشند. هفته پیش رو نیز معاملات بلوکی زیاد خواهد بود. این خریدهای بلوکی روی معاملات خرد تقاضای خرید ندارد، اما جلوی برخی عرضه های خرد را می گیرد.

روند نرخ بهره

در حالی که بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی و نرخ ریپو را کنترل می کند و تقاضای ریپو ارسال شده در عملیات بازار باز را به طور کامل پاسخ می دهد، انتظار می روند روند رشدی نرخ بهره در نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات کنترل شود اما این اتفاق نمی افتد. این مسیر دوگانه نمی تواند ادامه دار باشد. بانک مرکزی یا باید میزان تزریق پول با نرخ های 23 تا 24 درصد را افزایش دهد، یا شرایطی را ایجاد کند تا بانک ها، خصوصا بانک های ناتراز بتوانند با نرخ بالاتر سپرده جذب کنند و نرخ رسمی سود بانکی را بالا بیاورد. باید ببینیم کدام مسیر انتخاب خواهد شد. 

دلار با ثبات با شیب صعودی

دلار شرایط با ثباتی دارد اما شیب آن صعودی است. تقاضای فصلی ارز برای واردات شروع شده است و هر چه به دی ماه نزدیکتر شویم این تقاضا به اوج می رسد. هم زمانی افزایش تقاضا با کاهش صادرات نفت ایران باعث شده تقاضای قابل توجهی وارد بازار آزاد شود و محرکی ملایم برای رشد دلار باشد. چون تقاضای سفته بازی و هیجانی در بازار وجود ندارد، شیب رشد بالا نیست.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =