۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
دلار تا پایان سال چه خواهد شد؟

به عقیده برخی از تحلیلگران در سال جاری دلار سقف جدیدی تجربه نخواهد کرد و اسکناس آمریکایی تا پیش از انتخابات در دستان بازارساز محبوس خواهد بود.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکوایران خبری در میان تحلیلگران دست به دست می‌شود که بر اساس گزارش کپلر، میزان ذخایر شناور نفت ایران روی دریا به یک‌میلیون بشکه رسیده است.

در شهریور سال ۱۴۰۱ پس از جنگ روسیه و اوکراین، وقتی ایران با غرب بر سر برجام درحال مذاکره بود و غرب تصمیم داشت درآمدهای نفتی روسیه را محدود کند، میزان ذخایر نفت شناور ایران روی دریا در آن زمان حدود ۱۰۰ میلیون بشکه تخمین زده شده‌بود.

حال با گذشت بیش از یکسال در حالیکه مذاکرات در باره توافق هسته‌ای به نتیجه نرسیده، فروش نفت ایران افزایش یافته و ذخایر شناور نفت ایران روی دریا ۹۹ درصد کاهش یافته است.

به عقیده برخی از تحلیلگران این بدان معناست که در سال جاری حداقل دلار سقف جدیدی تجربه نخواهد کرد و اسکناس آمریکایی تا پیش از انتخابات در دستان بازارساز محبوس خواهد بود.

چرا که کاهش ذخایر نفت ایران ناشی از بهبود وضعیت فروش نفت ایران است که بهبود درآمدهای نفتی را تایید میکند و درآمدهای نفتی به بازارساز برای کنترل قیمت دلار کمک خواهد کرد.

به همین خاطر انتظار بالایی خاصی از دلار در سال جاری وجود نخواهد داشت.

**اثر جنگ بر بازار ارز خنثی شد

روز قبل بازار ارز با سیگنال درهم به بالا برگشت و کاهش آن متوقف شد. به نظر می‌رسد وابستگی دلار به اخبار جنگ کم شده و دیگر فشار دلار با اهرم اخبار جنگ بالا و پایین نمی‌شود.

اسکناس آمریکایی حدود یک هفته است که روی یک خط راست معامله می‌شود و نوسان خاصی را تجربه نکرده است.

در معاملات شب گذشته قیمت تتر به عنوان دلار دیجیتال بالا رفت و خود را تا کانال ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان بالا برد. تتر سقف ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان را پیش‌رودارد، حمایت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان نیز مانع دلار دیجیتال در برابر کاهش قیمت است.

**طلا در میان دو خط سرنوشت‌ساز

طلای آب شده حمایت خط کیوجنسن در محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را از دست داده و در کانال ده میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی جای گرفته است.

محدوده ده میلیون و ۲۵۰ هزار تومان که با سقف ابر کومو همپوشانی دارد حمایت طلای آب شده در صورت ادامه روند نزولی است، محدوده ده میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیز مقاومت طلای آب شده است.

**یک سناریو برای صعود بورس

بازار سرمایه روز قبل از مثبت به منفی وارد شد، ارزش معاملات خرد بازار سرمایه کم است ولی آنچه مورد توجه است آنست که ارزش و حجم معاملات در برخی از گروه‌ها و نمادها رشد مناسبی کرده است، اگرچه بازار سرمایه برای صعودی شدن نیاز به بهبود ارزش معاملات خرد دارد ولی با توجه به بهبود ارزش معاملات خرد در برخی از نمادها و گروه‌ها ممکن است پول موجود در بازار بخواهد به طور هوشمند برخی از نمادها و گروه‌ها را بالا ببرد و نقدینگی به نوبت در میان گروه‌ها و نمادها بچرخد.

یکی از گروه‌های مورد استقبال بازار سرمایه گروه انبوه‌سازی است که در این مدت مورد استقبال قرار گرفته و ارزش معاملات آن رشد پیدا کرده است. بررسی‌ها از نمودار تکنیکالی شاخص انبوه سازی نشان میدهد که این شاخص مقاومت مهمی را شکسته و در صورت تثبیت بالای مقاومت میتواند امیدها به رشد این گروه را زنده نگه دارد.

کد خبر 36092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =