۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴

افزایش نرخ تسعیر نیما ۲ در راه است؟

علی سجادی_مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان
افزایش نرخ تسعیر نیما ۲ در راه است؟

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان، با اشاره به این موضوع که بخش عمده‌ای از بازارسرمایه کامودیتی محور است، بیان کرد: شنیده های مربوط به احتمال افزایش نرخ تسعیر نیما ۲ می‌تواند شرکت‌هایی که مستقیما از محدوده صادراتی درآمد ارزی داشتند را تحت تاثیر قرار دهد و باتوجه به اینکه بازارسرمایه تا کنون تنها از مضرات تلاطمات ارزی تاثیر پذیرفته و از فواید آن که افزایش درآمد ریالی شرکت‌ها است سودی نبرده انتظار می‌رود این مهم به واقعیت تبدیل شود و به عبارتی تغییر نرخ تسعیر ارز دور از انتظار نیست.

**شرط جان‌گرفتن بازارسرمایه چیست؟

علی سجادی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه عنوان کرد: ریسک‌های سیاسی ناشی از جنگ حماس و اسرائیل و نگرانی از گسترش آن موجب شده تا بازارسرمایه تحت تاثیر قرار بگیرد و هر زمانی که این چالش‌ها فروکش کند، بازارسرمایه می‌تواند جان بگیرد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار این ریسک‌های سیاسی، ابهامات صنایع نیز به قوت خود باقی مانده‌اند که لازم است که هرچه زودتر از جانب دولت و با پیگری سازمان بورس شفاف‌سازی در این خصوص صورت بگیرد. 

**عقب‌ماندگی بازارسرمایه نسبت به ارزش دلاری

سجادی، همچنین عنوان کرد: بازارسرمایه در روزهای اخیر افت محسوسی را تجربه کرده و این مسئله موجب شده تا بازار نسبت به ارزش دلاری خود عقب بماند؛ هرچند که به صورت تاریخی این عقب‌ماندگی جبران شده و حتی در بعضی موارد توانسته بالاتر نیز برود اما مشکلات یاد شده در روزهای اخیر مانع از آغاز روند صعودی بازار شده است.     

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان، با اشاره به این موضوع که بخش عمده‌ای از بازارسرمایه کامودیتی محور است، بیان کرد: شنیده های مربوط به احتمال افزایش نرخ تسعیر نیما ۲ می‌تواند شرکت‌هایی که مستقیما از محدوده صادراتی درآمد ارزی داشتند را تحت تاثیر قرار دهد و باتوجه به اینکه بازارسرمایه تا کنون تنها از مضرات از تلاطمات ارزی تاثیر پذیرفته و از فواید آن که افزایش درآمد ریالی شرکت‌ها است سودی نبرده انتظار می‌رود این مهم به واقعیت تبدیل شود و به عبارتی تغییر نرخ تسعیر ارز دور از انتظار نیست.

**فاصله دو برابری نرخ تسعیر ارز با نرخ‌های جاری

این کارشناس ارشد بازارسرمایه، افزود: نرخ تسعیر ارز شرکت‌ها و به خصوص بانک‌ها در حال حاضر در محدوده‌های پایینی قرار گرفته و حتی می‌توان گفت که با نرخ‌های جاری فاصله دو برابری دارند؛ بنابراین برای اینکه شرکت‌های صادراتی بتوانند از این افزایش نرخ تا حدی بهره ببرند و از سویی رانتی برای واردکنندگان به وجود نیاید، لازم است تناسبی میان نرخ ارز برقرار شود و این مهم یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر رشد بازارسرمایه است. 

**بودجه ۱۴۰۳ برای بورس تهدید است؟

سجادی، در خصوص ریسک‌ بودجه ۱۴۰۳ برای بازارسرمایه، عنوان کرد: انتظار می‌رود ابهامات بودجه ۱۴۰۳ بازارسرمایه را با شگفتی روبه‌رو نکند و دولت در این خصوص ملاحظه بورس را در نظر خواهد داشت.

وی معتقد است ماه‌های اولیه سال آینده که مشرف با فصل مجامع است انتظار می‌رود بازار روندی صعودی و مثبت داشته باشد اما نباید فراموش کرد که بازار برای جذب نقدینگی سنگین از جانب مردم نیازمند اعتمادسازی و رفع ابهامات است.

**کف‌سازی بورس در اعداد کنونی

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان، در پایان تاکید کرد: شاخص‌کل بازارسرمایه در اعداد کنونی کف‌سازی کرده و انتظار می‌رود رشد ملایمی را در روزهای آتی تجربه کند که این رشد در صنایع مختلف متفاوت خواهد بود.  

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =