راهکارهای بازگشت سرمایه‌های خرد به بورس

یک کارشناس اقتصادی ضمن ابراز نگرانی‌ها نسبت به نبود زمینه‌ های لازم برای جذب سرمایه‌ های خرد در بازار سرمایه، دغدغه این گروه از سهامداران را ناشی از مضیقه های معیشتی دانست و آن را علامتی از نگرانی عمومی در خصوص رکود بازار سهام ارزیابی کرد.

به گزارش بیداربورس محمد ماهیدشتی، با بیان اینکه در حال حاضر، معامله‌گری کالاهای بادوام مانند خودرو و مسکن، با سرمایه‌های خرد امکان‌پذیر نیست؛ گفت: تورم بسیار بالا باعث شده که سود سپرده‌های بانکی یا بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت نتوانند به بهبود معیشت مردم کمک کنند؛ ضمن اینکه بازده صندوق‌های درآمد ثابت نیز یکسان و تکرارشونده نیست.

این کارشناس بازارهای مالی اضافه کرد: پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی که تحت نظارت نهادهای مالی مجاز هستند، بازدهی بیشتری دارند، اما تعداد پروژه‌های پیشنهادی آن‌ها معمولاً کم است و به دلیل اطلاع‌رسانی محدود، خیلی زود منابع مالی مورد نیاز آن‌ها جذب می‌شود. این در حالی است که سود تأمین مالی جمعی اگرچه بیشتر از سپرده‌ی بانکی و صندوق درآمد ثابت است، اما هنوز از تورم کمتر است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی عنوان کرد: بازار سهام در بلندمدت، تمامی بازارهای رقیب را شکست می‌دهد، اگرچه امکان دارد که در کوتاه‌مدت با کاهش ارزش مواجه شود؛ ضمن اینکه از سهام شرکت‌ها نباید انتظار سود در کوتاه‌مدت داشت، بلکه در این بازار دو نکته را باید در نظر گرفت، اولاً سود در خرید ارزان است، نه در فروش و ثانیاً استمرار حضور در بازار سهام منجر به خلق ثروت قابل توجه می‌شود.

**صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

ماهیدشتی در خصوص سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات با سرمایه‌های خرد نیز تصریح کرد: به واسطه آشنایی بیشتر مردم با پروژه‌های مسکن و ساخت‌ و ساز، توسعه این ابزار یکی از راه‌های مناسب جذب سرمایه‌های خرد است؛ هر چند سهام شرکت‌های انبوه‌سازی نیز در حال حاضر تفاوت چندانی با این نوع صندوق‌ها ندارند و همان طور که از شاخص این گروه نیز پیدا است، بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده است.

**افزایش پذیرش کالاها در بورس کالا

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکار جلب سرمایه‌های خود در بورس کالا به ابزار قرارداد سلف موازی استاندارد اشاره و تصریح کرد: در این نوع قراردادها، فروشنده کالای خود را پیش‌فروش می‌کند و سود ناشی از افزایش قیمت کالا تا سررسید تحویل، نصیب خریدار می‌شود. با این روش هم تولیدکننده به منابع مالی دسترسی می‌یابد و هم خریدار ریسک تورم را پوشش می‌دهد؛ البته لازمه‌ استقبال مردم از این روش، پذیرش کالاهای بادوام مانند خودرو در بورس کالا و توسعه‌ی ابزارهای مالی مانند اختیارات خرید و فروش است.

وی ضمن تأکید مجدد بر این که راهکار جایگزینی برای بازار سرمایه جهت جلب سرمایه‌های خرد وجود ندارد، برخی اقدامات را جهت رونق بازار سرمایه یادآور شد و ابراز داشت: ثبات کلی اقتصاد کلان و عدم قیمت‌گذاری دستوری، مداخله‌ی به موقع نهادهای مالی مانند صندوق حمایت از بازار، توسعه‌ی ابزارها و نهادهای مالی مناسب مانند تأمین مالی جمعی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و همچنین افزایش سواد مالی مردم از طریق رسانه‌های عمومی از جمله راهکارهای جلب مجدد سرمایه‌های خرد به سمت بازار سرمایه است.

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 36419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =