اصلی‌ترین عامل رکود بازارها و مهم‌ترین متغیر مورد نیاز بورس

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلی‌ترین عاملی که بازارها را به رکود برده، مهم‌ ترین متغیر مورد نیاز بورس را تغییر رفتار دولت دانستند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلی‌ترین عاملی که بازارها را به رکود برده در گفت و گو با دنیای اقتصاد، مهم‌ ترین متغیر فعلی و موردنیاز بورس را تغییر رفتار دولت دانستند.

**بورس نیازمند تغییر رفتار دولت است

مهدی دلبری: بازار در هفته‌جاری تحت‌تاثیر مسائلی از جمله حذف معافیت‌های مالیاتی بود که از برنامه هفتم توسعه به گوش می‌رسید. شایعاتی که درخصوص جریمه صنعت بانکداری وجود داشت نیز تحقق یافت و در کنار آن نرخ خوراک به‌رغم اینکه قرار بود بر مبنای فرمول باشد اما بازهم تا مرداد بر مبنای ۷ هزار تومان محاسبه شد.

شایعاتی نیز مبنی‌بر قطع گاز برخی صنایع به دلیل بدهی وجود داشت و همه این موضوعات باعث شد بازار ضعیف شود. از هفته بعد به پیشواز گزارش‌های ماهانه خواهیم رفت. امید می رود به کمک این گزارش‌ها مقداری از این عقب‌ماندگی جبران شود. مهم‌ترین متغیر فعلی و موردنیاز بورس تغییر رفتار دولت است که باید تصمیم به رونق اقتصادی بگیرد. فشار بر صنایع را کم کند و دست از دخالت‌های قیمتی بردارد و از طرف دیگر در تدوین قوانین و مقررات به حقوق مالکیت احترام بگذارد.

به هر حال باید پذیرفت بخشی از صنایع خصوصی شدند و دولت در معادلات و تنظیم مقررات باید رعایت انصاف را بکند اما متاسفانه حداقل در دو سال‌ اخیر چنین چیزی مشاهده نشده است. با توجه به تنگناهای بودجه‌ای موجود در کوتاه‌مدت بعید است تغییر رفتاری در دولت دیده شود. دولت بزرگ شده و ناترازی‌های بزرگی در صندوق بازنشستگی، بانک‌ها و ارز دارد.

از طرف دیگر رفتار نرخ بهره نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت اراده‌ای برای پایین‌آوردن آن وجود ندارد و این مسائل باعث می‌شود عملا دولت نیز چاره‌ای جز دست‌اندازی به سود صنایع نداشته‌ باشد. صندوق‌ها، نهادهای مالی و مدیران دارایی باید در مذاکرات و جلساتی که با دولت و مجلس دارند، احقاق‌حق کنند و منافع بلندمدت صنایع و تولید را خواهان باشند.

**نرخ بهره بلای جان بازار

مهدی رضایتی: مشکلی بازار سرمایه از سمت بانک‌مرکزی است. اصلی‌ترین عاملی که بازارها را به رکود برده، نرخ بهره است. به ‌همین‌دلیل تا زمانی‌که ریاست بانک‌مرکزی تغییر نکند یا خبری از تغییر سیاست‌ها نباشد، بازار به همین شکل می‌ماند. وقتی شرایط رکودی فراهم می‌شود بورس به اخبار منفی واکنش نشان می‌دهد اما وقتی ارزش معاملات رشد کند و امیدواری ایجاد شود به اخبار منفی نیز توجه نمی‌کند. به همین‌دلیل به‌نظر می‌رسد رشد ارزش معاملات نیاز به محرک دارد و تحلیل خاصی نمی‌توان درخصوص آن ارائه داد و تمام نکات تکراری است.

مدت‌ها است ابتدای هفته خبری می‌آید و به یک صنعت شوک وارد می‌کند و بعد تکذیب می‌شود اما قیمت‌ها بعد از تکذیب به سطحی که قبل از خبر بودند برنمی‌گردند. ارزش معاملات در شرایط فعلی پایین است و مدام پذیره‌نویسی و عرضه اولیه می‌گذارند.

نهاد بالادستی باید به این موضوع توجه کند که وقتی ارزش معاملات پایین است و در بازار پولی نیست، نباید اجازه پذیره‌نویسی داده شود و عرضه اولیه بیاورند اما متاسفانه این اتفاقات رخ می‌دهد و داستان‌ها باعث تشدید شرایط رکودی می‌شود.

نرخ نفت در بازار جهانی هفته گذشته افت شدیدی داشت و بعد از آن به دلیل کاهش عرضه اوپک‌ پلاس که دیروز نیز خبری مبنی‌بر احتمال کاهش مجدد آن منتشر شد، این افت جبران شد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد نفت می‌تواند در یش از ۸۰ دلار تثبیت شود اما افت آن شوک به صنایع کامودیتی‌محور بورسی وارد شده‌ است.

بطور کلی اگرچه شاید در کوتاه‌مدت به دلیل اینکه سهامداران انتظار دارند فدرال‌رزرو نرخ بهره را ثابت نگه دارد، امیدواری اندکی در بازار است اما در مجموع چشم‌انداز کاهش نرخ بهره در بازار جهانی وجود ندارد. به همین دلیل در بازار جهانی نیز محرک خاصی دیده نمی‌شود.

امیدواری به رسیدن اخبار خوش همچنان وجود دارد. به‌صورت سنتی از آنجا که در آذر ماه حقوقی‌ها بخشی از سود تقسیمی دریافتی را مجددا به بازار می‌آورند، رالی یکی دو ماهه وجود دارد اما سال جاری نرخ بهره بین‌بانکی بالا است و این اتفاق ترمز همه بازارها را کشیده و به رکود مطلق انجامیده است.

کد خبر 36510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =