اصلی‌ترین اثر لایحه بودجه‌ ۱۴۰۳ بر بورس و پیش بینی روند متعادل شاخص

سه کارشناس بازار سرمایه، اصلی‌ترین اثر لایحه بودجه‌ ۱۴۰۳ بر بورس را نرخ خوراک پتروشیمی ها دانسته و هفته متعادل رو به مثبت و کم‌نوسان را پیش بینی کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه، اصلی‌ترین اثر لایحه بودجه‌ بر بورس را به نرخ خوراک پتروشیمی ها مربوط دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، هفته متعادل رو به مثبت و کم‌نوسان را پیش بینی کردند.

آراد پورکار: بازار سرمایه چند هفته‌ای است نوسان‌های کم‌رمقی بروز می‌دهد. سطح ۱.۹۳۰ تا ۱.۹۵۰ میلیون واحدی روز به‌ روز به سطح حمایتی معتبر تری تبدیل شده و چندان نمی‌توان شکست به محدوده‌های پایین‌تر از آن را انتظار داشت. با این‌ وجود رصد جریان معاملات شاخص‌ کل از نگاه جریان نقد نشانه‌های خوشایندی را به بازار تزریق کرد.

زمانی‌که ارزش معاملات از میانگین‌های معمول فراتر می‌رود، نمادهای منفی و مثبت احتمالی فرصت‌های بررسی سهام را فراهم می‌کنند. زمانی‌که ارزش معاملات از حالت رکودی خارج می‌شود و وضعیت مساعدتری را تجربه می‌کند، می‌توان با شرایط بهتری به بررسی نمادهای مختلف پرداخت.

با بررسی لایحه بودجه ‌سال‌ آینده می‌توان به دونکته متعادل‌ترشدن فروش اوراق دولتی و کاهش‌ درصد مالیات با وجود افزایش دریافت‌عددی اشاره کرد. از این‌ رو افزایش نرخ مالیات می‌تواند موجب افزایش قیمت محصول تولیدکنندگان شود. چنین شرایطی برای سپرده‌های بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت نیز حاکم خواهد بود. در شرایط رکودی فعلی که بانک‌مرکزی سیاست انقباضی عجیبی را درپیش گرفته، انتظار می‌رود نرخ بهره افزایش پیدا کند تا مالیات فزونی قابل‌ پوشش باشد. با این‌وجود اصلی‌ترین اثر لایحه بودجه‌ بر بورس مربوط به نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌خواهد بود.

تا زمانی‌که در فرمول دو کشور واردکننده وجود دارد، می‌توانند نرخ گاز را افزایش دهند. از این‌رو سیاست‌های آنها بسیار روی نرخ خوراک اثرگذار خواهد بود و در صورتی‌که دو کشور واردکننده جا را با کشورهای صادرکننده در فرمول بدهند، می‌تواند اثر مهمی بر شرکت‌های مربوطه بگذارد. پیش‌بینی می‌شود بازار عملکرد بهتری به نمایش بگذارد و هفته متعادل رو به مثبت و کم‌نوسان در انتظار این روزها باشد.

حسین مرید سادات: بازار سرمایه روزهای نوسانی خسته‌کننده‌ای را پشت‌سر می‌گذارد. نقدینگی جذابی آن‌چنان وجود ندارد. اردیبهشت حدود ۲۰‌ هزار ‌میلیارد تومان معامله می‌شد و حدود ۱.۶ میلیون کد خریدار و فروشنده در تابلو معاملاتی بود اما اکنون ارزش معاملات به ۳‌ هزار میلیاردتومان رسیده و در نهایت نیز با ۱۱۰‌ هزار کد معاملاتی کار را به اتمام می‌رساند.

عمق رکودی بازار را می‌توان به افزایش نااطمینانی سهامداران و بی‌میل‌کردن آنها از سرمایه‌گذاری نسبت داد. در مقطع کنونی همچنان بازار از لحاظ زمانی و قیمتی در گرداب اصلاح فرو رفته با وجودی که کف‌های حمایتی معتبری در محدوده‌های ۱.۹۵۰ میلیون واحدی تشکیل شده‌ است. رونق بازار آنچنان در اولویت سیاست گذاری‌ها قرار ندارد. باید منتظر ماند و دید لایحه بودجه با خروج از کمیسیون‌های مختلف به چه شکلی درخواهد آمد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی پیش رو باشد.

برزو حق‌شناس: بازار سهام مانند هفته‌های گذشته در مرحله ‌احتیاطی عجیبی به‌سر می‌برد. برای رشد پرتوان نیاز به محرک‌های جذابی چون به نتیجه‌ رسیدن بحث تجدیدارزیابی‌ها و نزدیک‌شدن قیمت به ارزش ذاتی دارد. در مقطع کنونی کمتر ریسکی وجود دارد که سیاست گذار یا عوامل بیرونی بر بازار تحمیل نکرده‌ باشد.

از این‌رو چندان به لایحه بودجه ‌سال‌آینده و ارقام آن حساسیت نشان نمی‌دهد. بنابراین بازار به نقاط ارزنده‌ای نزدیک شده و چشم‌انتظار اخبار مثبت نشسته است. پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی پیش‌ رو باشد.

کد خبر 36692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =