۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
فتح شاخص ۳ میلیون واحدی در میان مدت

یک کارشناس بازارسرمایه، با بیان اینکه شاخص در محدوده یک میلیون ۹۰۰ الی ۹۵۰ حالتی تعادلی را تجربه کرده و سپس از همین حوالی شروع به رشد می‌کند، گفت: شاخص‌کل‌بورس در صورت ثبات مفروضات و متغیرها در میان مدت می‌تواند کانال ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را ببیند و در این میان مقاومت‌های ۲ میلیون ۲۰۰ تا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد را بر سر راه خود دارد.

**محرک بورس چیست؟

آراد پورکار، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس خاطرنشان کرد: بازارسرمایه برای رشد کردن نیازمند محرک‌هایی از جمله تجدید ارزیابی دارایی‌ها، گزارش شرکت‌ها، تغییراتی مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ... است؛ تا زمانی که این قبیل اخبار به بورس تزریق نشوند، بازارسرمایه درجا خواهد زد.

او در خصوص اظهارات امروز وزیر اقتصاد و تاکید وی بر اخذ جریمه از بانکی‌ها، عنوان کرد: بازارسرمایه تکلیف خود را از بابت وعده‌های دولت می‌داند و از سویی صنعت بانک واسطه این خبر در گذشته روند منفی را تجربه کرد؛ بنابراین این مهم امروز نتوانست این گروه را تحت تاثیر خود قرار دهد.  

**کف قیمتی دلار چه عددی است؟

این کارشناس بازارسرمایه، در پیشبینی قیمت دلار، بیان کرد: نرخ این ارز به زیر ۴۵ هزار تومان نخواهد رفت و از سویی کانال ۴۷ هزار تومان محدوده حمایتی دلار است.

پورکار، اضافه کرد: انتظار می‌رود با نزدیک شدن به پایان سال و به خصوص بهمن ماه قیمت دلار حرکتی رو به بالا را در پیش بگیرد و سپس به محدوده‌های کنونی بازگردد و حالت تعادلی به خود بگیرد.

**بررسی ریسک‌های بودجه ۱۴۰۳ برای بازارسرمایه

وی با اشاره به میزان انتشار اوراق در لایحه بودجه ۱۴۰۳ که رشدی ۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است، گفت: رشد ۳۶ درصدی میزان انتشار اوراق پوشش‌دهنده اصل و سررسید اوراق سال گذشته است و اگر از همین نقطه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که شیب تامین‌مالی از اوراق به صورت عادی درآمده و درنتیجه انتشار اوراق در تامین کسری بودجه وزن زیادی نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه،دولت برای تامین مالی خود به سمت مالیات رفته است.

پورکار معتقد است، بودجه دولت بسیار محافظه‌کارانه بسته شده و دولت می‌توانددرآمدهای بیشتری را کسب کند؛ به عنوان مثال در بحث مالیات سرفصل‌های دولت نسبت به گذشته افزایشی بوده است.

او همچنین خاطرنشان کرد: بحث مالیات ستانی از صندوق‌ها و سپرده‌ها می‌تواند برای بازارسرمایه ریسک به حساب بیاید؛ چرا که برخلاف تصورها این پارامتر نمی‌تواند نقدینگی را جذب بورس کند و به عبارتی باتوجه به سیاست انقباضی دولت و نگاهی که نسبت به کنترل تورم دارد برای پوشش درآمدهای مالیاتی خود به سراغ سرمایه‌های کلان رفته و به آن‌ها نرخ سودی بیشتر از بورس را پیشنهاد می‌دهد؛ این مهم موجب می‌شود تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم نرخ بهره بین‌بانکی افزایش پیدا کند و اوضاع برای بازارسرمایه سخت شود. 

**پیشبینی خوشبینانه از روند بازارسرمایه

این کارشناس بازارسرمایه، با بیان اینکه بازارسرمایه در محدوده یک میلیون ۹۰۰ الی ۹۵۰ حالتی تعادلی را تجربه کرده و سپس از همین حوالی شروع به رشد می‌کند، گفت: شاخص‌کل‌بورس در صورت ثبات مفروضات و متغیرها در میان مدت می‌تواند کانال ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را ببیند و در این میان مقاومت‌های ۲ میلیون ۲۰۰ تا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد را بر سر راه خود دارد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =