۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
تجدیدارزیابی دارایی‌ها، بورس را از خواب بیدار می‌کند؟

یک کارشناس بازارسرمایه، اقدامات اخیر سازمان بورس در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را محرکی برای بازارسرمایه دانست و بیان کرد: در شرایطی که دولت بازارها را به خواب رکودی سنگینی برده، بازارسرمایه چشم‌انتظار اینگونه محرک‌ها است.

**تشابه بورس پاییز ۱۴۰۲ با تابستان ۱۳۹۹

نیما میرزایی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس، با اشاره به این موضوع که شرایط بازارسرمایه در پاییز ۱۴۰۲ مشابه شرایط تابستان ۱۳۹۹ اما به صورت معکوس است، خاطرنشان کرد: همانگونه که در تابستان ۹۹ آخرین عطش‌های خرید سیراب می‌شد و اشخاص حقیقی و حقوقی دارای رانت و حتی بدون رانت اقدام به ذخیره سود می‌کردند، پیروز دوران بودند، امروزه شاهد این هستیم که خریداران و سهامداران صبور روزهای جاری پیروز معاملات در آینده نه چندان دور خواهند بود.

او همچنین ادامه داد: بنابراین با این نگاه، شرایط کسل‌کننده و کم‌رمق روزهای اخیر بورس افق روشن‌تری پیدا می‌کند و سهامداران می‌توانند با اطمینان بیشتری نسبت به بازارسرمایه اقدام به خرید سهام کنند.

**بازارسرمایه در انتهای مسیر اصلاح قیمتی

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است که بازارسرمایه به انتهای مسیر اصلاح قیمتی خود رسیده و اصلاح زمانی نیز طولانی‌تر نخواهد شد.

میرزایی همچنین تاکید کرد: در جنگ اخیر منطقه، کف قیمتی بازارسرمایه دیده شد و آنطور که تابلو معاملات نشان داد سهام بورسی افت قیمتی بیشتری را تجربه نخواهند کرد.

**بررسی علت روند رکودی بازارسرمایه

وی در خصوص چرایی روند رکودی بازارسرمایه عنوان کرد: تاکنون محرکی جهت ایجاد انگیزه برای خریدهای بزرگ در بازارسرمایه رخ نداده؛ درنتیجه شاهد ارزش معاملات پایین و شرایط رکودی هستیم.   

**محرک جدید بازارسرمایه

او اقدامات اخیر سازمان بورس در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را محرکی برای بازارسرمایه دانست و بیان کرد: در شرایطی که دولت بازارها را به خواب رکودی سنگینی برده، بازارسرمایه چشم‌انتظار اینگونه محرک‌ها است.

میرزایی اضافه کرد: دعوت شرکت‌های بورسی جهت تجدیدارزیابی دارایی‌ها موجب شد تا بارقه‌های امید دیده شود و انتظار می‌رود این موضوع در کنار انتشار اخبار مثبت بتواند، موجب شکل‌گیری روند صعودی بازارسرمایه شود.  

**دلیل پیشی گرفتن شاخص‌هم‌وزن از شاخص‌کل چیست؟

این تحلیلگر بازارسرمایه با اشاره به اینکه شاخص‌هم‌وزن بازارسرمایه در روزهای اخیر اصلاح چشم‌گیری را تجربه نکرده و به صورت مکرر تلاش می‌کند قله‌های بالاتری را فتح کند، عنوان کرد: در خصوص چرایی این موضوع دو دلیل وجود دارد؛ ابتدا اینکه این روزها قیمت دلار میخکوب شده و اجازه رشد حرکتی ندارد بنابراین شرکت‌های ریالی که فروش داخلی دارند می‌توانند تحرکاتی را تجربه کنند.

میرزایی همچنین گفت: شرایط رکودی حاکم بر بازارها موجب شده تا پول‌های درشت به سمت بازارسرمایه حرکت نکنند و از سویی پول‌های خرد تمایل به سهم‌های کوچک و ریالی دارند؛ باتوجه به این موضوع ریالی‌ها و یا به عبارتی شاخص‌هم‌وزت توانسته در روزهای اخبر رشد معناداری نسبت به شاخص‌کل بورس داشته باشد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =