۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
تحلیل بنیادی "فخوز"

شرکت فولاد خوزستان در هفت ماهه سال جاری توانسته است با ۳۹ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ۱۱ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان بیشتر از هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ درآمدزایی کند.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکوایران، سهام شرکت فولاد خوزستان در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران با نماد فخوز شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت فولاد خوزستان در حال حاضر ۵۷ هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان است. شرکت گروه توسعه اقتصادی پایندگان به تنهایی بیش از ۴۶ درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان را تحت تملک دارد. شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا بیش از ۳ درصد از سهام فخوز را تحت اختیار دارد. شرکت فولاد خوزستان روز چهارم آذر ماه در اطلاعیه سامانه کدال خود از پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه کارخانه زمزم ۳ پرده برداری کرد. این پروژه در نهایت می‌تواند سالانه ۱.۷۶ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کند.

در هفت ماهه امسال نزدیک به ۷۵ درصد از فروش فولاد خوزستان در بازارهای داخلی عرضه شده و ۲۵ درصد نیز به صورت صادراتی به فروش رسیده است. بلوم و بیلت اصلی‌ترین محصول صادراتی ‌شرکت فولاد خوزستان در سال جاری بوده است اما فروش داخلی این مجموعه متنوع‌تر بوده و بلوم، بیلت و آهن اسفنجی بیشترین سهم را از فروش داخلی فولاد خوزستان داشتند. شرکت فولاد خوزستان در ۸ ماهه نخست سال جاری، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نیاز بازار داخلی ایران هم به شمش فولادی و هم تختال بوده است. این شرکت با فاصله زیاد نسبت به سایر فولادسازان ۱۹.۹ درصد حجم معاملات شمش در رینگ داخلی بورس کالا را به خود اختصاص داده و همزمان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تختال در بورس کالا نیز بوده و ۳۸.۶ درصد کل حجم معاملات تختال مربوط به این شرکت بوده است.

**فروش فولاد خوزستان ۴۰ درصد افزایش یافت!

شرکت فولاد خوزستان در سال جاری افزایش فروش قابل توجهی را پشت سر گذاشته است.  شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ با ۵۰ هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه ۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. فخوز در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷ درصد رشد درآمدزایی داشت و با ۵۳ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۴ هزار و ۴۸۷ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۵_۱۷-۲۴-۱۹ (2)

بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ به اسفند ماه با ۸ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ نیز با ۷ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان به اسفند ماه تعلق داشت و شهریور ماه ۱۴۰۱ با ۱۴۰ درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت فولاد خوزستان در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی بهتر به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال ۳۹ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۲۸ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۴۰ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۱۱ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به خرداد ماه با ۸ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان تعلق گرفته که اندکی کمتر از رکورد فروش ماهانه تاریخی این شرکت است که در اسفند ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است. بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به اردیبهشت ماه با ۱۱۰ درصد رشد تعلق گرفته است.

**رشد ۵۶ درصدی سودآوری فخوز تا نیمه ۱۴۰۲

شرکت فولاد خوزستان در سال‌های قبل با حاشیه سود ناخالص فصلی ۲۷ درصدی و حاشیه سود خالص ۲۰ درصدی سودآوری می‌کرد. این مجموعه فولادی معمولاً در فصل بهار هر سال بالاترین میزان حاشیه سود خالص خود را تجربه می‌کند. با این حال در فصل‌های دو سال اخیر کمترین میزان حاشیه سود خالص فخوز ۲ درصد و کمترین میزان حاشیه سود ناخالص این شرکت نیز ۱۰ درصد بوده است.

تابستان امسال شاهد حاشیه سود خالص ۴ درصدی و ناخالص ۱۷ درصدی برای شرکت فولاد خوزستان بودیم. فخوز در تابستان امسال ۱۷۰ درصد بیشتر از تابستان سال قبل سود خالص ساخت؛ درحالی که فروش عملیاتی این شرکت تنها ۱۰ درصد افزایش یافته است. عملکرد فولاد خوزستان در بهار امسال نیز قابل توجه بوده و این مجموعه توانست در این فصل ۴ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند؛ در حالی که در تابستان امسال تنها ۵۳۳ میلیارد تومان سود خالص به ثبت رسانده است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۵_۱۷-۲۴-۱۹

کد خبر 36791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =