دستور ونزوئلا برای استخراج نفت و گاز در خاک همسایه!

رئیس جمهور ونزوئلا به شرکت‌های دولتی این کشور دستور داده فورا مجوزهای فعالیت را برای اکتشاف و بهره برداری از نفت، گاز و معادن در منطقه اسکیبو گویان که کاراکاس مدعی مالکیت آن است، داده شود.

به گزارش بیداربورس، نیکلاس مادورو همچنین نقشه جدید ونزوئلا را معرفی کرد که در آن اسکیبو بخشی از این کشور دیده می‌شود. ساعاتی قبل از آن، رئیس جمهور ونزوئلا، یک گروه نظامی را به پورتو باریما در نزدیکی محدوده منطقه مورد مناقشه فرستاد و یک منطقه نظامی جدید را اعلام کرد.

مادورو همچنین دستور داد که به بیش از ۱۲۵ هزار نفر از افراد ساکن در این منطقه، تابعیت ونزوئلا اعطا شود.

این سلسله اقدامات، یک روز پس از پیروزی مادورو در همه‌پرسی انجام شد که در آن بیش از ۹۵ درصد از مردم ونزوئلا، از حاکمیت این کشور بر منطقه اسکیبو حمایت کردند. تحرکات مذکور، باعث نگرانی در گویان شد و آنیل ناندل، دادستان کل این کشور روز سه شنبه گفت: اگر ونزوئلا دست به اقدامی بزند، از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کمک خواهد کرد.

گویان و ونزوئلا سال‌ها درگیر مناقشه‌ بر سر مرزهای خود بوده‌اند که پس از اکتشاف نفت توسط شرکت آمریکایی اکسون موبیل در هشت سال پیش، تشدید شد. گویان می‌گوید مرزش با ونزوئلا توسط یک دادگاه داوری در سال ۱۸۹۹ تعیین شده است، اما ونزوئلا می‌گوید که رودخانه اسکیبو یک مرز طبیعی است که در زمان استقلال از اسپانیا، به رسمیت شناخته شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در آوریل اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد و می‌تواند تعیین کند که کدام کشور حقی بر این سرزمین دارد. این دادگاه روز جمعه به دولت ونزوئلا دستور داد که از هر اقدامی که وضعیت فعلی در اسکیبو را اصلاح می‌کند، خودداری کند و هر دو طرف از هر اقدامی که می‌تواند اختلاف را تشدید یا گسترش دهد، خودداری کنند. با این حال، مادورو دستور دادگاه را رد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، روز یکشنبه هزاران نفر از مردم گویان با پوشیدن تی‌شرت‌هایی با عباراتی مانند اسکیبو متعلق به گویان است، به خیابان‌ها آمدند و پرچم این کشور را به اهتزاز درآوردند.

کد خبر 37121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =