جبران عقب نشینی شاخص‌بورس و پیش‌بینی چرخش پول بین صنایع مختلف

کارشناس بازار سرمایه، رشد شاخص در آذر را جهت جبران عقب‌نشینی به دلیل جنگ حماس دانست و پیش بینی کرد چرخش پول بین صنایع مختلف جریان یابد.

به گزارش بیداربورس، محمدصادق میرزایی با اشاره رشد ۴‌.۳ هزار واحدی دیروز شاخص‌ کل به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: ۶ نماد "فولاد، رمپنا و فملی" و "شاوان، زاگرس و خدیزل" بیشترین اثر را بر شاخص بورس و فرابورس داشتند. همچنین "ثشاهد، وخارزم و فولاد" سه نماد پرتراکنش دیروز بودند.

ارزش معاملات سه شنبه در محدوده ۷ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به‌ دوشنبه کاهش ۱۲‌درصدی داشت. با وجودی که شاخص در محدوده ۲‌.۲۱۱‌ میلیون واحدی قرارگرفت اما کاهش ارزش معاملات نسبت به‌ روز قبل اتفاق ناخوشایندی نبود. از طرفی صندوق‌های اهرمی بسیار پرمعامله بودند و نوسان‌ گیران از این صندوق‌ها خارج شده بودند.

رشد آذر ماه جهت جبران عقب‌نشینی به دلیل جنگ حماس بود و از اینجا به بعد بازار باید رفتاری منطقی بروز دهد و چرخش پول بین صنایع مختلف جریان یابد. از طرف دیگر دیروز نرخ دلار حواله به بیش از ۳۹‌ هزار تومان رسید. با این وجود به‌نظر نمی‌رسد افزایش فاصله قیمتی بین دلار بازار آزاد و حواله دلار پایدار باشد و با رشد حواله دلار این فاصله قیمتی کاهش پیدا کرده و به‌تدریج اثر را در سایر بازارهای مالی بخصوص بازار سهام بجا خواهد گذاشت.

به نظر می‌رسد زمانی‌که شرکتی تجدید ارزیابی را با جدیت پیگیری کند، دارایی‌های شرکت همگام با تورم تعدیل می‌شود، پس سرمایه‌گذار در بلندمدت از رشد تورم متضرر نمی‌شود. از این‌رو علاوه‌بر رشد تورمی، ارزش‌افزوده نیز خلق می‌شود که به سرمایه‌گذار فرصت سرمایه‌گذاری می‌دهد و می‌تواند بازدهی مناسبی از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بدست آورد.

پس سرمایه‌گذاری در بازار سهام در بلندمدت می‌تواند جذاب باشد اما به‌نظر می‌آید آینده بازار سهام در گرو آینده صندوق‌ها و بازار مشتقه باشد. سرمایه‌ گذارانی که در صندوق‌های گوناگون سرمایه‌گذاری کنند و به معاملات آتی و آپشن مسلط باشند با بهره‌گیری از پوشش‌ریسک و نه صرفا سفته‌بازی، احتمال افزایش بازدهی از سرمایه‌گذاری را بالاتر خواهند برد و ضرر کمتری را متقبل خواهند شد. توصیه می‌شود شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها از ابزار پوشش‌ریسک آپشن همانند استراتژی‌های کاوردکال، کانورژن و بیمه‌کردن سهام استفاده کنند.

کد خبر 37481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =