گواهی سپرده ٣٠ درصدی, تیر خلاص بر بازار سرمایه/ قدرت‌نمایی سرمایه‌گذاران بورس به شرط کاهش ابهامات

کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌ها در شرایط کنونی ارزنده هستند، ولی فضای حاکم بر بازار باعث ترس و یاس سرمایه‌گذاران شده است؛ بنابراین با برطرف شدن گوشه‌ای از این ابهامات، شاهد قدرت‌نمایی سرمایه‌گذاران خواهیم بود، از این رو انتظار بازاری به نسبت مطلوب را در سال جدید، خصوصا در فصل بهار خواهیم داشت.

رسول جاویدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: در حالی به روزهای پایانی سال رسیده‌ایم که بازار وضعیت مناسبی ندارد.

وی در ادامه افزود: پس از اتفاقات اردیبهشت ماه و در ادامه، وضع قوانین جدید از جمله در خصوص پالایشی‌ها، رکود در بازار سرمایه بیش از پیش شد و نرخ سپرده ۳۰ درصدی نیز تیر خلاصی بود که به سمت بازار روانه شد.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: با همه این احوال، در بسیاری از شرکت‌ها و صنایع شاهد ارائه گزارشات خوبی بودیم و انتظار است که در پایان سال نیز شاهد رشد درآمدی و سودآوری آنها باشیم؛ بنابراین انتظار می‌رود باتوجه به فصل گزارشات و مجامع، شاهد وضعیت مطلوب‌تری در بازار سرمایه نیز باشیم.

به گفته جاویدی؛ با این حال اما روز به روز بر ریسک‌های بازار سرمایه، افزوده می‌شود. کسری بودجه همچون سال‌های گذشته ریسک بسیاری برای بازار داشته؛ چراکه هر وقت دولت با کمبود منابع مالی روبرو شده، اقدام به خلق قوانین جدید و بدون کارشناسی نیز بیشتر شده، تا درآمدی برای دولت داشته باشد، این در حالی‌است که این قوانین از سوی دیگر تاثیری منفی بر سودآوری شرکت‌ها داشته و سبب کسری بیشتر صندوق‌های بازنشستگی و کاهش درآمدهای مالیاتی و... نیز شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: با همه این تفاسیر، اما باز هم شرکت‌ها با شرایط موجود سازگاری بیشتری یافته و سعی بر افزایش درآمدهای خود به طرق مختلف دارند. روش‌هایی از جمله بازار فروش جدید، ارائه محصولات جدید و ... در مجموع، در حالی بازار سرمایه روزهای خوشی را سپری نمی‌کند که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک کمی از این فشارها و البته بدبینی‌ها کاسته شود و با ارائه گزارشات، شاهد استقبال بهتر و مناسب‌تری از بازار باشیم.

این کارشناس بازارسرمایه در نهایت گفت: به طور خلاصه می‌توان بیان داشت که باز هم شرکت‌ها در شرایط کنونی ارزنده هستند، ولی فضای حاکم بر بازار باعث ترس و یاس سرمایه‌گذاران شده است؛ بنابراین با برطرف شدن گوشه‌ای از این ابهامات، شاهد قدرت‌نمایی سرمایه‌گذاران خواهیم بود، از این رو انتظار بازاری به نسبت مطلوب را در سال جدید، خصوصا در فصل بهار خواهیم داشت.

کد خبر 37685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =