۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
بورس نیازمند حمایت قاطع

مدیر صندوق‌های کارگزاری بانک خاورمیانه معتقد است که بازارسرمایه این روزها نیازمند حمایت قاطع از سوی دولت است و صورت‌های‌مالی خوب و عواملی مانند آن نمی‌تواند دردی از بازار دوا کند.

ابراهیم ساجد، مدیر صندوق‌های کارگزاری بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه بیان کرد: بازارسرمایه این روزها با چالش‌های زیادی از جمله افزایش نرخ بهره و عدم چشم‌انداز مثبت بازارهای جهانی مواجه است و با توجه به اینکه سیگنال مثبتی نیز در بازار وجود ندارد بازار روند منفی را پیش‌ گرفته است.  
 

*سبز بازار پایدار نبود

وی در تشریح رفتار امروز بورس گفت: روند امروز بازارسرمایه در ادامه روند دیروز بود و شاخص بورس در ابتدا با کمک نمادهای بزرگ توانست کمی رشد کند و فشار فروش نیز کاهشی باشد اما در نیمه‌های معاملات با از سرگیری افزایش عرضه‌ها مواجه بودیم و روند مثبت بازار پایدار نماند.  
به عقیده او زمانی که بورس پنیک می‌شود ابطال صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز افزایش می‌یابد و صندوق‌ها برای تامین وجه مجبور به فروش می‌شوند و تازمانی که سیگنال مثبتی به بازار مخابره نشود این وضعیت ادامه دار خواهد بود.  
 

*کاهش نرخ بهره بین بانکی بعید است

ساجد با یادآوری افزایش این روزهای نرخ بهره بین بانکی بیان کرد: کنترل تورم از اهداف اصلی دولت بوده که تیم اقتصادی فیریز کردن منابع با افزایش نرخ بهره بین‌بانکی را از راهکارهای آن می‌داند.
مدیر صندوق‌های کارگزاری بانک خاورمیانه در خصوص جلسه امروز صالح‌آبادی و عشقی نیز گفت: با توجه به اعتراضات زیادی که این روزها در خصوص تاثیر نرخ‌بهره بین‌بانکی بر اقتصاد و بازارسرمایه از سوی فعالین بورسی و اقتصادی مطرح شده است، این جلسه صورت گرفته اما بعید است که کاهشی در نرخ بهره داشته باشیم.  
 

*مقصد پول‌های خارج شده از بورس کجاست؟

به گفته وی، شدت گرفتن خروج پول حقیقی از بازارسرمایه این روزها به این دلیل است که سیگنال مثبتی به سهامداران مخابره نشده و در همین راستا آن‌ها ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در محلی سرمایه‌گذاری کنند که در دسترس باشد.  
او افزود: ۴۰ الی ۶۰ درصد سرمایه‌هایی که از بازارسرمایه خارج می‌شوند به سمت صندوق‌های بادرآمد ثابت حرکت می‌کنند و یا اینکه در حساب‌ها یا سپرده‌های بانکی پارک می‌شوند.  
ساجد در تشریح چشم‌انداز بازارسرمایه گفت: تا قبل از اینکه گزارش‌های میان‌دوره‌ای منتشر شود امید بازار به گزارش‌ها بود و در نهایت شاهد گزارش‌های خوبی در صنایع بورسی از جمله پالایشی‌ها بودیم اما به علت وجود ابهامات مختلف بازار نتوانست رشد خود را ادامه‌دار کند.  
 

*بازار اهرمی برای رشد ندارد 

مدیر صندوق‌های کارگزاری بانک خاورمیانه، معتقد است که در کوتاه‌مدت بازار اهرمی برای رشد ندارد غیر از اینکه نرخ دلارنیمایی این روزها با روند خزنده‌ای در حال رشد است و می‌تواند بر صورت‌های مالی شرکت‌ها تاثیر بگذارد اما با این‌حال بازهم شاهد این بودیم که صورت‌های مالی قدرت تاثیر آنچنانی بر بازارسرایه ندارد.  
وی در پایان گفت‌وگو با بیداربورس بیان کرد: تازمانی که دولت قصد حمایت جدی از بازارسرمایه نداشته باشد در کوتاه مدت شاهد رشد بازار نخواهیم بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =