تقابل مجدد سهام‌های ‌کوچک‌ و بزرگان بورس

در جریان معاملات امروز، سهام شرکت‌های کوچک با رشد همراه بودند، اما شاخص کل بورس باکاهش مواجه شد.

به گزارش بیداربورس، بازار سرمایه در حالی چهارمین روز از هفته جاری را پشت سر گذاشت که باز هم شاهد تقابل سهم‌های کوچک بازار با سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بودیم.

برخی از تحلیلگران معتقدند افت قیمت دلار و رشد سهم‌ های ریالی در بورس نشان دهنده انتظار مثبت معامله‌گران و فعالان اقتصادی نسبت به بازار سهام است.

در شرایطی که تا همین هفته‌ های گذشته بسیاری از سهامداران، خروج سرمایه خود از بازار سهام را به تدریج انجام می‌دادند و اعتقاد داشتند دیگر بورس فضای مناسبی برای سرمایه‌ گذاری نیست، به یکباره ماجرا تغییر کرد و روند مثبت بورس نیز آغاز شد.

بسیاری از کارشناسان در همین مدت به ‌طور پیوسته بر ارزندگی صنایع مختلف تاکید داشتند و روند منفی در بازار سرمایه را به علت وجود بی اعتمادی و هیجان در بازار سرمایه معرفی می کردند.

* عرضه حقوقی های بزرگ عامل ریزش بازار سهام

مهدی امیدی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: پایین‌ بودن میزان ارزش معاملات خرد سهام، روند ادامه‌ دار خروج سرمایه از گردونه معاملات بورس و تصمیمات بی‌ پایه و اساس در برخی وزارتخانه و افزایش قیمت گذاری دستوری، روند معاملات بازار سهام را با رکود مواجه کرده است.

وی ادامه داد: وقتی بی اعتمادی در بازار ایجاد می شود، به خاطر ماهیت بازار سرمایه که شرایط نقدشوندگی بالایی دارد، بسیاری شروع به خروج از بازار می کنند. در صورت ادامه این روند بازار با مشکل نقدینگی شدیدی مواجه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حال حاضر در صورتی که سمت تقاضا تحریک نشود، همیشه فروشنده حقوقی بزرگی وجود دارد؛ بنابراین سمت فروش سهام همیشه عرضه ثابتی را خواهد داشت. اگر سمت تقاضا تحریک نشود، بازار مجبور می‌ شود اصلاح کند.

* رشد شرکت های کوچک بازار سرمایه

در پایان معاملات روز سه‌ شنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۴ هزار و ۱۹۷ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۵۰۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۲۹ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد هزار و ۳۹۵ واحدی در سطح ۳۹۸ هزار و ۶۲۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت صدم درصد بوده است، همچنین شاخص کل فرابورس ۸۲ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۰۲ واحد باقی ماند.  

* افزایش ارزش معاملات خرد بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۳ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۷ هزار و ۶۷۸ میلیارد تومان بود که ۷۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان رسید که سهم ۱۵ درصدی از کل معاملات بازار سهام را داشته است.

* رشد خروج سرمایه از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته بیش از ۳۱۴ درصد افزایش داشته است.

فرآورده های نفتی و کک و سرمایه گذاری ها بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند و گروه های مخابرات و خودرو و ساخت قطعات بیشترین ورود پول را شاهد بوده اند.

در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، آریان (شرکت پارس آریان) و فجام (شرکت جام دارو) اختصاص داشت و نمادهای پترول (پتروشیمی خلیج فارس)، اخابر (شرکت مخابرات ایران) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* کاهش صف های خرید بورس

در جریان معاملات روز سه شنبه، ۲۸۰ سهم با رشد قیمت و ۳۴۹ نماد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۱۰۰ درصد رشد داشت و به ۹۹ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۶ درصد افت کرد و در رقم ۱۲۷ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد)، غچین (شرکت کشت و صنعت چین چین) و های وب (شرکت داده گستر عصر نوین - های وب) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وبانک (شرکت شرکت سرمایه گذاری هلدینگ توسعه ملی)، فمراد (آلو مراد) و  سصفها (سیمان اصفهان) تعلق داشت.

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبر 20435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =