از شو تبلیغاتی سازمان بورس چه خبر؟

اوایل آبان ماه بودکه ریزش‌های شدید بازارسرمایه، موجب شکل‌گیری اعتراضاتی از جمله دست از کار کشیدن کارمندان در تالارهای بورس چندین شهر شد؛ در راستای این اتفاقات مسئولین برای حمایت از بورس از بسته‌ای ۱۰ بندی رونمایی کردند.

به گزارش بیداربورس اوایل آبان ماه بودکه ریزش‌های شدید بازارسرمایه، موجب شکل‌گیری اعتراضاتی از جمله دست از کار کشیدن کارمندان در تالارهای بورس چندین شهر شد؛ در راستای این اتفاقات مسئولین برای حمایت از بورس از بسته‌ای ۱۰ بندی رونمایی کردند.

یکی از بندهای اصلی این مصوبه طرح بیمه سهام یا همان سهام‌یار بود که بر اساس آن پرتفوی افراد حقیقی تا سقف صد میلیون تومان برای هر نفر، از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران بیمه می‌شد. طبق اطلاعیه منتشر شده، سررسید اعمال اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است. با استفاده از این طرح اصل سرمایه و سود سرمایه گذاری در بورس برای بازه یک‌ساله تضمین می‌شود.

اما این طرح یک شرط مهم دارد و آن این است که سهامداران پس از بیمه سهمشان به مدت یک سال باید سهام خود را نگهداری کنند و ۲۰ درصد بازدهی بگیرند، اگر به هر دلیلی طی این مدت سهامدار  حتی ۱ برگ سهم را هم بفروشد، دیگر عملا مشمول این طرح نمی‌شوند. آنطور که تجربه نشان می‌دهد بازارسرمایه در روزهای اخیر حتی به اخباری که مربوط به بورس نبوده واکنش زیادی نشان داده و با توجه به آن‌ها صعودی یا نزولی شده است؛ این رفتار بازارسرمایه ریسک آن را از آنچه که هست بالاتر برده و سرمایه‌گذارانی که سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰‌ درصد از بازارسرمایه سود کسب کردند اکنون اقدام به تزریق جریان نقدی به بازارهای رقیب همانند املاک و مستغلات، دلار، طلا و سکه و ...  می‌کنند. بنابراین این قشر از معامله‌گران هم رغبتی برای ورود به بازار سرمایه ندارند چه برسد به آنکه سهام خود را یک سال تمام در بازار نگه‌دارند.

هرچند که سازمان بورس معتقد است این طرح مزایایی از جمله حفظ سرمایه‌گذاران بلند مدت و کنترل هیجان فروش حقیقی‌ها، اطمینان‌دهی به فعالان بورسی در خصوص حمایت بازار توسط سازمان و دولت و رایگان بودن طرح که نشان از قیمت‌های ارزنده بازار است، دارد اما کارشناسان ایراداتی به این طرح گرفته‌اند.

اول از همه اینکه روز مبنا برای بیمه سهام ۴ آبان است، یعنی روزی که شاخص کل با ریزش بیش از ۱۰ هزار واحدی خود در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار داشت و چندین متر از اعماق ارزشی قبلی، عمیق‌تر شده بود حالا بعد از گذشت حدودا دو ماه، شاخص کل بیش از ۲۵ درصد از روز مبنا بالاتر آمده است.

*ضرر ۲۲‌ درصدی از بیمه سهام ۲۰‌ درصدی

از دلایل دیگر مفید نبودن این طرح می‌توان به تورم بیش از ۴۰ درصدی در اقتصاد اشاره کرد. پیمان مولوی کارشناس اقتصادی در این خصوص می‌گوید: به‌ تازگی موضوعی درخصوص بیمه سهامداران مطرح شد. ساز و کار بدین صورت است که هر چند در ظاهر ریسک ۹۶‌ درصدی سهامداران را کاهش می‌دهد و با هدف جلوگیری از خروج پول روی کار آمد اما در تورم ۴۲‌ درصدی، تعهد ۲۰‌ درصدی به معنای منفی ۲۲‌ درصد ضرر است. این موضوعی است که معامله‌گران از آن آگاه هستند.

*زور ۴ درصدی‌ها بر ۹۶ درصد دیگر می‌چربد!

از سویی دیگر بر اساس آمار ۹۶ درصد از سهامداران بورس که پرتفویشان زیر ۱۰۰ میلیون تومان است می‌توانند از این طرح استفاده کنند اما مشکل اصلی اینجاست که به گفته کارشناسان روند بازارسرمایه را آن ۴ درصد باقی‌مانده تعیین می‌کنند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =