اثر عوامل غیرمنتظره سیاسی با تکیه بر تجربه ۱۷ سال پیش

کارشناس بازارسرمایه، اثر عوامل غیرمنتظره سیاسی در بورس را با تکیه بر تجربه ۱۷ سال پیش، کوتاه مدت دانست و شروع صعود را مشروط به حمایت از شاخص ۲.۱ میلیون واحدی اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، نیلوفرسادات اقوامی درباره وضعیت حال و آینده بازار سهام که با افزایش ابهام و چالش ها و ریسک های جدیدی هم مواجه شده به دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازارهای سرمایه، ارز و طلا در هفته سوم مهر با تلاطم عجیبی روبرو بودند که جنگ حماس و رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین دلایل آن بود . اوایل هفته گذشته به دلیل افزایش نااطمینانی‌ها، سرمایه ها از بورس روانه بازار طلا و ارز و منجر به افزایش تقاضا و قیمت‌ها در این دو بازار و شوک سنگین به بورس شد.

بررسی و واکاوی آمارها نشان می‌دهد سال ۸۵ در جریان جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی نیز بورس که در یک مسیر صعودی قرار داشت طی ۳۳ روز منفی بود و شاخص ۵ درصد افت کرد و سپس با رشد شارپی به روند نزولی پایان داد. بنابراین به طور معمول عوامل غیرمنتظره سیاسی، تاثیر کوتاه‌ مدتی در بازارهای مالی داشته و شوک‌های غیرمنتظره می‌توانند شوک مثبتی را در فضای بازار غالب کنند.

این اتفاق در ارتباط با بازار سرمایه نیز صادق است و پس از یک روز سراسر قرمزپوشی، اواسط هفته گذشته، مجددا آرامش به بازارهای مالی بازگشت و هم‌ زمان با انتشار اخبار مثبت، بازارها، متعادل‌تر شدند اما با این وجود باید اعلام کرد بازار سرمایه قبل از وقوع جنگ در کرانه دریای مدیترانه در مسیر تثبیت زمانی قرار داشت و ارزش روزانه و حجم معاملات نسبتا پایین و ناامیدکننده‌ بود.

دو هفته قبل نیز اعلام خروج سیمان و فولاد از بورس کالا وضعیت ناخوشایندی در این دو گروه از بازار سرمایه ایجاد کرد با این وجود اواخر هفته گذشته، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت از پیشنهاد وزارت اقتصاد پرده‌برداری و اعلام کرد مصوبه‌ جدیدی در اختیار وزارت راه قرار گرفته مبنی بر ایجاد صندوق‌های کالایی برای مصالحی از جمله سیمان و فولاد و امثال آن که در قالب کالا بود که تا حدی آرامش نسبی را به گروه سیمانی‌ها و فولادی‌ها حاکم کرد. 

در شرایط کنونی، بخشی از بازار به سخنرانی‌ها و صحبت‌های سیاستگذاران واکنش‌های سریعی نشان می‌دهد که نشان از سر درگمی عجیب‌ و غریب بوده که روح بازار را آزرده کرده است. بنابراین بورس از لحاظ بنیادی در محدوده‌های بسیار جذاب و ارزنده‌ای قرار دارد.

شاخص هم از لحاظ تکنیکال در مرحله نخست باید سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را برای شروع صعود به تثبیت برساند. از طرفی امید می‌رود همگام با ورود نقدینگی جذاب به بازار، اخبار سیاسی و اقتصادی مطلوبی انتشار یابد و میزان ارزش معاملات روزانه هم صعودی  شود و به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

کد خبر 34948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =