روند بورس امروز چگونه خواهد بود؟

خبر غیرمنتظره ابلاغ نرخ هفت هزار تومانی خوراک گاز به پتروشیمی‌ها برای پنج ماه ابتدایی سال، جریان دادوستدهای بورس تهران در دو روز انتهایی هفته را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با این وجود معاملات روز دوشنبه نشان داد، منفی‌های بازار خریدار دارد که این موضوع خبر از ارزندگی بازار می‌دهد.

به گزارش بیداربورس در پایان معاملات روز میانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۱۱ درصدی (معادل دو هزار و ۳۲۶ واحد از ارتفاع این شاخص)، در سطح دو میلیون و ۵۴ هزار و ۴۸۲ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۶۶ درصدی (معادل چهار هزار و ۶۰۹ واحد)، در ارتفاع ۷۰۵ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با رشد ۰.۴۳ درصدی معادل ۱۰۸ واحد از ارتفاع این شاخص، موفق شد در افق ۲۵ هزار و ۱۲۷ واحدی دیده شود. 

**بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

ریتم افزایش ارزش معاملات از سر گرفته شد و تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز دوشنبه را، چهار هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان نشان می‌داد.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تاییدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تاییدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز دوشنبه را هم ۸.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود  سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام ، برای دومین روز متوالی دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز دوشنبه، خبر از ورود ۱۹ میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

**پیش بینی بورس سه شنبه

تکاپوی خریداران در سهام متوسط و کوچکتر بازار که نمود ملموسی در عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن داشت، باعث شد تا بازار سهام اسیر اخبار منفی مخابره شده در روز میانی هفته نشود. 

در حالی که جو رکودی سایه‌افکنده بر کلاس‌های دارایی از جمله بازار سهام، رمقی برای صعود جادار بازار باقی نگذاشته است، دست‌درازی دولت به سود صنایع می‌تواند تیر خلاصی به چشم‌انداز مثبت سهامداران باشد. ناهم‌خوانی نرخ‌ گاز خوراک مصوب با آنچه در جریان معاملات روز دوشنبه، به پتروشیمی‌ها ابلاغ شد، تازه‌ترین دست‌انداز دولت برای بازار سرمایه است. بر این اساس، در پنج ماه ابتدایی سال نرخ هفت هزار تومان و نرخ پنج هزار و ۶۰۰ تومانی گاز خوراک در شهریورماه برای پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که مصوبه نرخ هفت هزار تومانی توسط مجلس باطل شد.

کارشناسان بارها به ارزندگی قیمت‌های فعلی اشاره داشتند. از این رو یکی از مشکلات اساسی بازار کمبود نقدینگی است. در همین حال، چنین اقداماتی از سوی دولت، موجب بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و فراری دادن نقدینگی موجود در بازار خواهد شد. 

با وجود اخبار منفی، بازار با جریان تقاضای نسبتا خوبی، دادوستدهای روز میانی هفته را پشت سر گذاشت. اما عرضه‌های بازه پایانی معاملات نشان داد، همان‌گونه که منفی‌ها خریدار دارند، مثبت‌های بازار نیز فروشنده دارند. از این رو می‌توان انتظار داشت روز سه‌شنبه با نوسان زیاد نمادها همراه باشد و بازار جریان معاملات متعادل رو به منفی را پیش روی داشته باشد. 

منبع: تجارت نیوز
کد خبر 36221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =