پیش‌بینی بازار سهام امروز ۱۸ آذر ۱۴۰۲

بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته دوم آذر ماه ۱۴۰۲ با افت تراز شاخص کل تا سطح ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار واحدی مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل رشد اخیر ارزش معاملات خرد شکسته شده و با کاهش تراز شاخص کل بار دیگر شاهد خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام هستیم.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد افت تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت کاهش تراز شاخص کل بود. ریزش تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام در معاملات روز چهارشنبه ضعیف بود. تغییرات منفی شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار سهام با خروج جریان پول حقیقی توان فتح سطح حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را ندارد و حتی احتمال از دست رفتن سطح حمایتی نیز وجود دارد. شرایط پیش‌ رو معاملات سهام با مرز حساس ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل مواجه است و روند آتی شاخص کل می‌تواند شرایط میان مدت بازار سهام را تغییر دهد.

روز چهارشنبه، شاخص کل و هم‌وزن فرابورس ایران عملکرد مشابه شاخص‌های اصلی بازار بورس را به ثبت رساندند اما افت تراز ضعیف‌تری داشتند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران بیانگر عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن بود؛ در حالی که شاخص کل هم‌وزن در بازار فرابورس ایران بازدهی ضعیف‌تری داشت. روز معاملاتی اخیر شاخص‌های اصلی فرابورس ایران به جز شاخص بازار اول فرابورس تماماً قرمز پوش بودند. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم با ۱۵ صدم درصد افت به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار اول فرابورس با ۱۶ صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با ۲۳.۳ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت ماشین آلات و تجهیزات با ۱۸.۷ میلیارد تومان و صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن یا ۱۰ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۱۱۲.۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۶۳.۲ میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۶۲.۴ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

**روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بورس تهران در روز ابتدای هفته قبل با ورود پول حقیقی  و کاهش فشار عرضه بر شاخص ها مواجه شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته اول آذرماه تراز ۶ همتی را تجربه کرده بود و در اواسط هفته قبل تا سطح ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز پیش‌روی کرد. هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۶۶.۲۸ درصد رشد به نسبت هفته اول آذر تا سطح ۷ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومانی بالا آمد.

برآیند جریان پول حقیقی در هفته سوم آبان ماه پس از مدت‌ها مثبت شد و ۱۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام افزوده شد. در هفته آخر آبان نیز ۴۲۴ میلیارد تومان مالکیت کدهای حقیقی افزایش داشت. این معیار در اولین هفته آذرماه به منفی ۲۱۲ میلیارد تومان رسید و هفته قبل را با ورود ۲۵ میلیارد تومانی پول حقیقی پشت سر گذاشت. با توجه به منفی شدن خالص جریان پول حقیقی روز چهارشنبه در کنار ورود سنگین جریان پول حقیقی به صندوق‌های درآمدثابت در این روز، بازار سهام با ضعف جریان پول حقیقی به استقبال روز شنبه می‌رود.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۸_۱۲-۳۴-۵۸

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته اول آذر ۲ میلیون و ۶۰ هزار و ۳۷۶ واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته قبل تا سطح ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار و  ۵۱ واحدی رشد داشت و بازدهی مثبت ۵.۳۷ درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران در هفته قبل مشابه شاخص کل، رشد تراز داشت و از تراز ۷۲۰ هزار و ۶۴۵ واحدی تا تراز ۷۴۷ هزار و ۲۹۹ واحدی بالا آمد و ۳.۷ درصد رشد تراز یافت.

ارزش صف‌های خرید سهام تا روز سه‌شنبه هفته گذشته با رشد شدید به ۳۴۳ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز در شرایط مشابه تا ۱۷۶ میلیارد تومان ریزش داشت. روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام کاهش ۵۳ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۹ درصد ریزش کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به ۱۶۱ میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های خرید تا ۱۶۲ میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۸.۲ میلیون تومان روز سه‌شنبه تا ۲۵.۴ میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش یافت و از ۲۶.۶ میلیون تومان روز سه‌شنبه به ۲۶.۴ میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش بار دیگر چرخش یافت و این بار به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند و در هفته قبل تنها در روز دوشنبه و سه‌شنبه به نفع خریداران بوده است.

**پیش‌بینی بورس شنبه

بورس تهران هفته سوم آذرماه را با سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار  واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی ۷۶۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه هجدهم آذر ماه، شاخص‌های سهامی رشد هفته دوم آذر ماه را تکرار کنند؛ احتمال افزایش دوباره ارزش معاملات تا سطح ۸ همتی وجود دارد و می توان به شکسته شدن سطح مقاومتی شاخص کل امید داشت و در صورتی که شاخص ها با افت تراز مواجه شوند؛ هفته سوم آذر ماه از بازپس‌گیری تراز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل دور می‌شود و احتمال از دست رفتن سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز به شدت افزایش می‌یابد. افزایش شدید ریسک سیاسی بازار سهام با تنش های این روزهای خاورمیانه، افزایش سرمایه شرکت‌ها بزگ و هلدینگ‌های بورسی از محل تجدید ارزیابی دارایی، انتشار گزارش های عملکرد آبان‌ماه شرکت‌ها، نوسانات قیمت نفت و فلزات در بازارهای جهانی، کما قیمت طلا و ارز در بازار آزاد، تحرکات جریان پول حقیقی در میان صنایع و افزایش احتمال آتش بس در غزه از سیگنال‌های ترند این روزهای بازار سهام به شمار می‌روند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۵ تا ۷ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

کد خبر 37141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =