دو دلیل آغاز نزول شاخص و پیش بینی عدم تحقق قله ۲.۵ میلیون واحدی

تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دو دلیل برای آغاز نزول شاخص بورس در دی ماه، پیش بینی کرد قله ۲.۵ میلیون واحدی در کوتاه‌ مدت، محقق نخواهد شد.

به گزارش بیداربورس، محسن افشارمنش با بیان اینکه رسیدن شاخص کل به قله اردیبهشت، سناریوی غیرواقعی در این مقطع برای بورس محسوب می‌شود به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: رشد محدود هفته‌های قبل به دنبال خبر تجدید ارزیابی شرکت‌ها صورت گرفته بود و اکنون که بازار با سرد شدن این خبر مواجه شده مجددا در مدار نزولی قرار گرفت.

افزون بر این مسئله از شنبه حواشی پیرامون خبر حقوق معادن، بازار را با نااطمینانی روبرو کرد و همراه با عملیاتی نشدن تجدید ارزیابی شرکت‌ها دست به دست هم دادند تا شاخص زمستان را نزولی آغاز کند.

سناریوی دستیابی به قله اردیبهشت منوط به ایجاد تغییرات مثبت در وضعیت متغیرهای اثرگذار است اما در این بخش تغییرات مثبتی مشاهده نمی شود و قله ۲.۵میلیون واحدی در کوتاه‌مدت محقق نخواهد شد. با وجود تردیدهای فراوان انتظار ورود پول حقیقی نمی رود. این عامل بر دیگر عوامل موثر از جمله صورت‌های مالی ۹ماهه شرکت‌ها و پیشروی نرخ دلار نیما سایه افکنده است.

در سهامی که وابستگی کمتری به قیمت‌گذاری دستوری دارند، عملکرد مطلوب‌تری نسبت به سایر صنایع دیده می شود. گروه‌های دارویی و برخی نمادهای سیمانی تحرکات قابل قبولی را به نمایش گذاشتند اما اگر دلار نیمایی در این مقطع به روند صعودی ادامه دهد، نمادهای مربوطه نیز در مسیر افزایشی قرار می‌گیرند.

با این حال قدرت این متغیر به اندازه‌ای نیست که بتواند موج مثبت به راه بیندازد.در ماه‌های گذشته بازار سرمایه نتوانسته عملکرد قابل قبولی به نمایش بگذارد اما اکنون سناریوی خوش‌بینانه‌ای برای شاخص بورس نمی‌توان متصور بود.

کد خبر 37555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =