پیش بینی دو کارشناس از افزایش دلار تا پایان سال و امیدواری به آینده بورس

دو کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی افزایش دلار تا پایان سال و امیدواری به چشم انداز بورس، رشد صنایع دارای تجدید ارزیابی در ماه های آینده را بیشتر محتمل دانستند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی افزایش نرخ ارز تا پایان سال و امیدواری به چشم انداز بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، رشد صنایع دارای تجدید ارزیابی در ماه های آینده را بیشتر محتمل دانستند.

آراد پورکار: بازار پس از رشدی که در هفته‌های اخیر تجربه کرد به روندی متعادل نیاز دارد. با این وجود به نظر می‌رسد همچنان روند کلی صعودی است. البته برای فتح هر قله باید گام به گام پیش رفت.  از این رو مسیر پیش رو با وجود صعود می‌تواند اصلاحی باشد. در صورتی بر این مدار حرکت شود، سطوحی پایین‌تر از ۱.۹۳۰ میلیون واحد نمی توان در نظر گرفت.

افزایش نرخ دلار نیما اثر متفاوتی بر صنایع گوناگون دارد. صنایعی که ماده اولیه ریالی اما محصول دلاری دارند، بیشترین منفعت را از افزایش نرخ دلار نیما خواهند برد. برخی دیگر همچون صنایع تایرسازی که ماده اولیه دلاری دارند و براساس اخبار افزایش نرخی ندیدند، کاهش حاشیه سود خواهند داشت. انتشار همزمان اخبار افزایش نرخ دلار نیمایی و افزایش بهره مالکانه یا حقوق دولتی معادن موجب خنثی‌سازی اثرات بر بورس شد.

نرخ ارز در روزهای گذشته به کانال ۴۹ هزار تومانی افت کرد که به نظر می‌رسد دلیلی جز سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی ندارد. در آمار بانک مرکزی، دارایی خارجی کاهش جدی پیدا کرده که نشان می دهد در جریان افزایش تنش‌های بین‌المللی و اوج گرفتن ریسک‌ها، سیاست‌های تثبیتی نرخ ارز با شدت بیشتری رخ داده است. پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده تغییری در شرایط متعادل رخ ندهد.

جواد فلاحیان: پس از انتشار اخبار تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و الزام در بودجه سال آینده، هیجان خفیفی تزریق که باعث شد شاخص کل رشد ملموسی را تجربه کند. با این وجود روند متعادل فعلی چند ماهی است که مهمان بوده و به میزان فاصله از هیجان و جهش ابتدایی از تب‌وتاب هیجانات کاسته می‌شود. شرکت‌هایی که هفته‌های آینده تجدید ارزیابی دارایی‌ها را سریع‌تر انجام دهند، رشد بهتری را تجربه خواهند کرد. تعادل فعلی جنس متفاوتی با روند کم‌ رمق ماه‌های  گذشته دارد. 

از طرفی با نزدیک شدن به انتهای سال و افزایش قیمت‌ها طبق سنوات گذشته در بازارها می‌توان نسبت به چشم انداز بورس در ماه‌های آینده امیدوار بود. به نظر می‌رسدبا نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال از شدت و قدرت سیاست‌های انقباضی دولت کاسته شود و با عقب‌نشینی شرایط رکودی، تنفسی در بازارهای مالی صورت گیرد.

در مقطع کنونی به دلیل اینکه تجدید ارزیابی دارایی‌ها موضوع اصلی چند هفته بورس شده و ارزش معاملات آنچنان جذاب برای صعود پرقدرت نیست، صنایعی که دارایی‌هایی با احتمال افزایش تجدید ارزیابی دارند احتمال بیشتری برای رشد در ماه‌های آینده دارند. پیش‌بینی می‌شود وضعیت متعادل تا انتهای هفته ادامه یابد.

کد خبر 37602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =